منشورحقوق بشرکوروش کبیر


منشورحقوق بشرکوروش پادشاه پارس


اينك كه به ياري اهورامزدا تاج سلطنت ايران، بابل وكشورهاي چهارگانه رابرسرگذاشته ام اعلام مي كنم:

« تاروزي كه زنده هستم واهورامزدا پادشاهي رابه من ارمغان داشته است كيش وآيين وباورهاي مردماني راكه من پادشاه آنهاهستم راگرامي بدارم ونگذارم كه فرمانروايان و زيردستان من كيش وآيين ودين وروش مردمان ديگرراپست بدارندوياآنهارا بيازارند.

من كه امروزتاج پادشاهي رابرسرنهاد ه ام، تاروزي كه زنده هستم واهورامزدا پادشاهي رابه من ارزاني كرده هرگزفرمانروايي خودرابرهيچ مردماني به زورتحميل نكنم ودرپادشاهي من هرملتي آزاد است كه مرابه پادشاهي خودبپذيرديانپذيرد

من كه پادشاه ايران وبابل وكشورهاي رابعه هستم نخواهم گذاشت كه كسي به ديگري ستم كند و اگركسي ناتوان بود وبراوستمي رفت من ازوي دفاع خواهم كردوحق اوراگرفته وبه وی پس خواهم دادوستمكاران رابه كيفرخواهم رساند.

من تاروزي كه پادشاه هستم نخواهم گذاشت كسي مال واموال ديگري رابزوروياهرروش نادرست ديگري ازاوبدون پرداخت ارزش واقعي آن بگيرد.

من تا روزي كه زنده هستم نخواهم گذاشت هیچکس دگری رابه بيگاري بگيردوبه اومزد نپردازد.

من اعلام مي كنم كه هركس آزاد است هردين وآييني راكه ميل داردبرگزيندودرهرجاكه بخواهد سكونت نمايدوبه هرگونه كه معتقداست عبادت كند ومعتقدات خودرابه جاآوردوهركسب وكاري راكه مي خواهدانتخاب نمايدتنها به شرطي كه حق كسي راپايمال ننمايد وزياني به حقوق ديگران وارد نسازد.

من اعلام مي كنم هركس پاسخگوي اعمال خودمي باشدهيچ كس رانبايد به انگيزه اينكه يكي از بستگانش خلاف كرده است مجازات كرد واگركسي ازدودمان ياخانواده اي خلاف كردتنهاهمان كس به كيفربرسدوباديگرمردمان واعضای خانواده كاري نيست.

تاروزي كه من زنده هستم نخواهم گذاشت مردان وزنان رابه نام برده وغلام ويانامهاي ديگر بفروشند واين رسم زندگي بايد ازجهان رخت بربندد.

ازاهورامزدامي خواهم كه مرا درتعهداتي كه نسبت به ملتهاي ايران وممالك چهارگانه گرفته ام پيروزگرداند.

Comments