وقتی گنجشک‌ها کباب می‌شوند!!

Description: http://khabaronline.ir/Images/Kind/1.png

نشریه همشهری گزارشی باعنوان فوق درخصوص استفاده ازگوشت گنجشک درشهردزفول که به زبان محلی به آن "بنگشت" گفته می شود تهیه کرده است که بدلیل جالب بودن آنرا درزیرمی آوریم اما این گزارش برای ما که همیشه وازبچگی این پرنده رابصورت لالایی " گنجشک لالا" درگوشمان زمزمه کرده وجوانی مان با "من وگنجشکهای خونه" گوگوش سپری ودرکوران مبارزات سیاسی با "اشی مشی اش" فرهاد خو کرده ایم بگونه ای دردناک می نماید. آنراباهم درزیرمی خوانیم:

گزارش همشهری
اگرسری به دزفول زده باشید حتماً درگوشه وکنار این شهر افرادی را دید‌ه‌اید که درحال خوردن یا سفارش کباب‌های مخصوصی هستند که بویشان تا چند متر آن طرف‌تر پیچیده است. شاید درنگاه اول از دیدن ظاهرعجیب این گوشت‌های کبابی متعجب شوید اما وقتی کمی نزدیک‌تربروید وبا دقت به گوشت‌های به سیخ کشیده شده نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید این گوشت کبابی که طرفداران زیادی هم دارد گوشت گنجشک است احتمالاً اگرتاحالا اسم کباب گنجشک به گوشتان نخورده باشد ممکن است تعجب کنید اما نکته عجیب اینجاست که برای خیلی از اهالی دزفول وشهرهای همجوارش وحتی مسافران تازه‌وارد این شهرها خوردن گوشت این پرنده کوچک، لذت بخش است وحتی بعضی وقت‌ها مشتری‌ها برای خوردن گوشت کبابی گنجشک یا آبگوشت گنجشک صف می‌کشند.
حاج عبدالکریم بیدلی یکی ازرستوران‌دارهای شهردزفول است اوازکودکی دراین شهرزندگی می‌کند وازنزدیک شاهدشکار گنجشک‌ها بوده است: «من دررستورانم گنجشک سرونمی‌کنم اماچندبارگوشت گنجشک خورده‌ام وافراد زیادی را دیده‌ام که به شکارگنجشک می‌روند. یا گوشت آن را به صورت کبابی عرضه می‌کنند.» درحقیقت مدت‌هاست که دردزفول گنجشک‌ها توسط شکارچیان شکارمی‌شوند این یک اتفاق عادی است وکسی با شنیدن گوشت کبابی گنجشک نه حالش بد می‌شود ونه خیلی تعجب می‌کند نکته جالب اینجاست که خیلی‌ها هم معتقدند که مزه گوشت این پرنده کوچک حرف ندارد.

غذای تجملی
حاج عبدالکریم بیدلی 20 سالی می‌شود که رستوران دارد اوکه خودش آشپزی هم می‌کند می‌گوید دردزفول شکارچیان گنجشک‌ها را بعد ازاینکه به دام می‌اندازند ذبح می‌کنند وگوشت آن را به صورت مختلف مورد استفاده قرارمی‌دهند. دراین میان عده‌ای گوشت گنجشک‌ها را به همان صورت بدون سر می‌فروشند، عده بعد ازکندن بال وپرآن را به سیخ می‌کشند و کباب می‌کنند وعده‌ای‌ هم درانواع واقسام خورشت‌ها یا آبگوشت‌ها ازگوشت گنجشک استفاده می‌‌کنند. آقای بیدلی می‌گوید: مردم دزفول علاقه زیادی به گوشت این پرنده‌ دارند ومعتقدند گنجشک خواص زیادی دارد به همین خاطراینجا خیلی‌ها وقتی می‌خواهند همدیگر را مهمان کنند یکدیگر را به صرف گوشت گنجشک دعوت می‌کنند در واقع گوشت گنجشک در این منطقه عذایی تجملی محسوب می‌شود.

گنجشک، سیخی شش تا ده هزارتومان
همسایه ما گوشت گنجشک می‌فروشد حتی یک جا را می‌شناسیم که تعدادی زن و مرد پرگنجشک‌های شکارشده را کنده و آنها را تمیز می‌کنند درواقع کسانی که به شکارگنجشک‌ها می‌روند صیاد هستند مثل ماهیگیرها. آنها به بیابان‌های اطراف یا زمین‌های زارعی و باغات می‌روند. جایی که می‌توانند به گنجشک‌های زیادی دست پیدا کنند بعد یک تور بزرگ به رنگ خاک است را پهن زمین می‌کنند صیادان روزی تورها خاک می‌ریزند و روی خاک هم دانه می‌پاشند در این فاصله گنجشک‌های بخت‌برگشته هم به هوای دانه به دام می‌افتند وشکارچی‌ها دراین زمان به گنجشک‌های زیادی روی تور نشسته‌اند طناب آن را به یک باره می‌کشند که آنها دیگر راه فراری ندارند وتقلایشان برای فراربی فایده است معمولا صیادان همان جا گنجشک‌ها را به صورت گروهی طوری که در دستان صیاد جا بگیرند ازتوردرمی‌آورند و داخل کیسه می‌اندازند وپس ازآن نوبت به گروهی دیگرمی‌رسد بد نیست بدانید برخی ازصیادان با توجه به شرایط وموقعیتی که دارند روزانه بین پانصد تاهزارگنجشک شکارمی‌کنند معمولا یکی ازموارد مصرف گنجشک‌ها که طرفداران پروپاقرصی هم دارد طبخ گنجشک به صورت کبابی وبه سیخ کشیده است فروشنده‌ها درهرسیخ 10 تا 12 گنجشک را به سیخ می‌کشند وهر سیخ را به قیمت شش تا ده هزار تومان می‌فروشند* البته عده‌ای هم هستند که گوشت گنجشک را به صورت پاک شده خریداری می‌کنند وازگوشت آن درخورشت یا آبگوشت استفاده می‌کنند. به اعتقاد اهالی گنجشک طبع گرمی دارد ومردم از گوشت آن درزمستان‌ها بیشتراستفاده می‌کنند اما این دلیل نمی‌شود که درتابستان گوشت گنجشک توسط آنها سرو نشود اما نکته جالب دیگر این است که در این منطقه مردم ازگوشت کفتروبلدرچین کوکو وقمری هم استفاده می‌کنند اما گنجشک برایشان چیز دیگری است البته این پرنده کوچک بیشتر (بدلیل گرمی) مورد علاقه آقایان است تا خانم‌هایی که روح لطیفی دارند 
.
*جالب است که بدانید قبل ازپیروزی انقلاب قیمت هرگنجشک بصورت پرکنده تنها 2 ریال وهرسیخ 10 تایی آن 20 ریال یا دوتومان خرید وفروش می شد که اکنون همان به گفته خبرنگارهمشهری به 10-6 هزار تومان رسیده است ظاهرا ارزش این موجود زبان بسته ونرخ رشد قیمت آن ده برابربیشترازافزایش نرخ دلاربوده است !!

Comments