مصاحبه درخصوص مافیای خودرو

سوال - چراجنابعالي بازاروصنعت خودروي ايران رادرانحصارمافيامي دانيد؟

پاسخ براي پاسخ به اين سوال شما سه نوع جواب مي توان ارائه كرد

يك پاسخ عوامانه يعني بهمان دليل كه براي كاغذوسيمان وسيگاروپارچه وبرنج وچاي وشكرتامواردمخدر وفحشاء مافياداريم وكليه آحادملت ازعوام تا دست اندركاران رسمي دولت ازوزراي اقتصادي گرفته تا روساي گمرك برآن صحه گذاشته اند

پاسخ فني تررجوع به آمارخودروهاي وارداتي به كشوروعليرغم ممنوعيت آنها مي باشدكه ازچندين مرجع نظير گمرك جمهوري اسلامي وزارت اطلاعات،نيروي انتظامي وسازمان حمايت ازمصرف كننده وتوليدكننده،بازرسي كل كشور وقابل استنتاج مي باشد

پاسخ كلان ديگرويا درواقع پاسخ مديريتي اينكه بازارخودروي ايران حداقل يك بازارده ميليارد دلاري است كه مافياباتمام قدرتش تنها4 ميلياردآنرامي تواندكنترل ومديريت كندبراي اينكه عمق مساله درك شودلازمست بدانيد كل درآمدگمرك مابعنوان يك كشورفروشنده نفت ومصرفي كالا باوارادات 28ميليارددلاري بزحمت به4 ميليارددلارمي رسدوخودحديث مفصل بخوانيدازاين مجمل

بحث ديگرتفاوت فاحش وباورنكردني عمده حدود200% درمتوسط قيمت خودرودرداخل وخارج است كه تبلورآنرادرشروع تعرفه هابراي وارادات خودروازكف 170% به بالا مي بينيدواينكه عليرغم پيش بيني حدود20% ازدرآمدگمرك براي برنامه توسعه وبودجه سال گذشته وآينده ازمحل حقوق ورودي خودروي ساخته شده هيچگونه درآمدي محقق نشدوبااعمال نفوذهمان باندهاي مافياي وعمالشان درسطوح بالاي كشورهمچنان مصوبات قانوني كشورمعطل باقي مانده است يعني همان مصوباتي كه زماني انحصارراتحت عنوان حمايت ازصنعت داخل مشروعيت مي بخشيدواكنون وزنه دفن مصوبات بعدي ومنسوخ كننده خوددردرياي بظاهربوركراسي ودرواقع مافياي سايه شده است

سوال - پاسخهاي شماظاهرامنطقي است اما جاي پاي مافيا كجاست ؟

جواب جاي پاي مافيانظيرسايراقلام ذكرشده همان كسان وجريانهايي هستندكه ازاين شرايط نفع مي برندوبه دوگروه عمده تقسيم مي شوند

الف- اين گروه درواقع مايل به پرشدن فضاي خالي كشش ديناميك بازار(ده ميليارددلار) با فضاي استاتيك تحت انحصارخودتوسط بخش خصوصي ومردم نيستند وباتداوم بن بست وهمزمان گسترش فعاليتهاي خوددرصددبه انقياددرآوردن مابقي بازاربراي خودهستند عمده اين افرادتحت عنوان توليدكننده (ودرواقع واردكننده)دربخش خصوصي وياواسطه ورود خودروبه كشورعمل مي نمايندكسانيكه رييس گمرك آنهاوتيراژخودروهاي واردشده به كشوررامحدوداماباسودهاي زياد(درمصاحبه 27/10/82 باايسنا)ذكركرده درواقع دنبالچه هاي خارج ازچتربظاهرقانوني اين گروه مي باشند

ب - كسانيكه دربخش دولتي تحت عنوان توليدوساخت داخل بااستفاده ازروشهايCKD وفول CKD قطعات منفصله راواردكشوركرده وباسرهم بندي بعنوان ساخت داخل بخوردخلق الله مي دهند وباپشتگرمي به انحصاروقوانين حمايتي غيرقابل توجيه خودرانيزمديرموفق وباافتخارمي نامند و مصداق عيني خودگويي وخودخندي به به چه هنرمندي!! هستند جالب اينكه همين افرادحتي جواب خانواده خودراهم نمي توانندبدهد ووقتي بااولين پروازبه دوبي ياهركشورواردكننده همسايه دركليه جهات شرقي وغربي وجنوبي وشمالي يا حتي توليد كننده وصادركننده نظيرتركيه ،مالزي ،كره جنوبي مي روند باديدن اصل همان خودروكه بعضاخارج ازرده بازارنيزمي باشند به كمترازنصف قيمت يادشان مي آيد كه درمملكت چه كلاهي گشادي سرخودوملتشان مي گذارند!!

براي اطمينان شما اگر واردات خودروحتي با100% سودبازرگاني وحقوق گمركي بروي خودروهاي ساخته شده آزادشودخواهيدديد كه كليه كارخانجات خودروسازي ماورشكست وقيمت زمينهاوانبارهاي آنهاقيمت واقعي اين شركتها خواهدبودوبنظربنده دليل اصلي آن خيانتي بود كه طي ده سال گذشته تحت عنوان حمايت ازصنعت خودروسازي شكل ودرآنموقع كه اتفاقا سياستهاي انقباضي دولت ميرحسين موسوي توسط دولت سازندگي هاشمي نقدونفي مي شدوفروپاشي شوروي بدليل اقتصادبسته آن پيش چشم همگان بودقانوني ازمجلس گذراندند كه هيچ توجيه عقلاني ومنطقي جزتامين منافع عده اي دربخش خصوصي ونهادينه كردن سوء مديريت استراتژيك درصنايع رابهمراه نداشت

سوال - اماعلاوه براين واقعيات كه مي تواندنصف حقيقت باشدحقايق ديگري نيزوجودداردنظير بحث جلوگيري ازورشكستگي كارخانجات خودروسازي وبيكاري صدهاهزارنفريابحثي نظيرخروج خودروهاي فرسوده باهدف كمك به پاكسازي محيط زيست ومصرف سوخت و آيا اصولا اين مباحث جايگاهي درتفكرات شمادارند؟

جواب - مثلي است كه مي گويداول برادريت راثابت كن بعدطلب ارث وميراث كن

بنده مي گويم اول بياييد ببينيدقانون اساسي درخصوص حقوق مردم چه مي گويد وبعدبراي حقوق آنها دل بسوزانيد!!اگردرصحنه سياسي چه خارجي وچه داخلي تحريم ومحدوديت وانحصاربداست پس دراقتصادنيزبايدبه همينگونه باشد نمي شود گفت محدوديت درسياست بداست ولي دراقتصادخوب است، يا درخودصحنه اقتصادتحريم آمريكا ظلم به دولت ايران است ولي تحريم دولت ايران ظلم به مردم ايران نيست آيا انحصارومحدوديت كه باالفبا ومنطق اقتصاد درتعارض است نوعي تحريم نيست؟! اصلادرتمام دنيابگرديدكدام آدم عاقل وبالغ جرئت دارد ازمحدوديت وانحصاردفاع كند جز آدمهاي غارنشين واصحاب كهف

درصحنه سياسي چطورسلول انفرادي كه بدترين نوع محدوديت آزادي است بداست اما محدوديت واردات وانحصاربازارخودروكه ماراازسوارشدن برماشين دلخواهمان منع مي كندخوب است؟چطوراصل برائت خوب است ولي اصل مشروعيت اموال وآزادي دادوستدبداست؟ همانطوريكه درقانون اساسي هيچكس نمي تواندنسبت به جان،ناموس،آزادي،شغل وحقوق انسانهاتجاوزكندهيچكس نيزنمي تواند آنهاراازحقوق اساسي خوددرزمينه كسب مال ياهرگزينه اقتصادي ديگرازجمله انتخاب خودروي دلخواه توسط آنان ومتناسب باشرايط عمومي سايرانسانها محروم نمايديعني امري كه براحتي وروزمره درجلوچشمان دههاوصدهاميليون جمعيت درحال وقوع است وكشورديگريك بام ودوهوانيست بلكه يكو بام وشش هواست هركسي سازخودش رامي زندوانگارنه انگارنظامي داريم اصلا براندازي بالاترازاين نمي شود كه عناصري دردرون خودحاكميت مصوبات خودشان رازيرپابگذارند

دولت يك برنامه داردولي نه خودش ونه هيچيك ازارگانهاي مسئول آنرااجرانمي كندوهيچكس هم نيست كه بگويدآقاحداقل غيرت صنفي داشته باشيد وازمصوبات خودتان دفاع كنيد

شمامي گوييدصدهاهزارنفربيكارمي شونديعني صراحتااقرارمي كنيدكه دريك اقتصادسالم 100% نابودمي شويدولي من مي گويم مگرصنعت فرش باهزاران كارخانه وكارگاه،چندميليون كارگروصاحب كاروسرمايه چه گناهي كرده انداگرسري به بازاربزنيدوازشيرمرغ تاجان آدميزادوارداتي را كه بعضا نيزازكالاهاي ضروري واساسي مردم است وصنعت داخل باآنها درحال رقابت است راببينيدمي توانيديك پاسخ قانع كننده بدهيد كه صنعت خودروي كشورمگرتخم دوزرده است كه بايدبايك چشم ديگرنگريسته شود چرابايدازپفك نمكي وآدامس وشورت وكرست ماتاسيگاروبرنج وگندم ،چاي وشكروماشين لباسشويي وكولر وآبگرمكن ويخجال وضبط وتلويزيون وهواپيمايي وكشتيراني ونفت وبنزينمان در داخل بايدباطرف خارجي رقابت كنداما خودوريمان نه !!آخراين چه منطقي است

چطوردرسياست بامذاكرات اختصاصي وتحريم ودرامنيت بابازداشتگاه اختصاصي مخالف باشيم ولي دراقتصادوصنعت توليداختصاصي(ودرواقع مونتاژاختصاصي)عيبي ندارد!!

بنده مخالف خودروسازي كشوروحتي حمايت ازآن عليرغم گذشت نزديك به چهل سال ازتاسيس آن نيستم ودرهنگام افتتاح خط توليدسمند كه عده اي رياست جمهوري رانيزدچارترديدكرده بودند باكمال قدرت ازآن دفاع كردم وطي گزارشي به ايشان بايادآوري تجارب سايركشورهاازوي خواستم ازاين نهال كاشته شده مراقبت وحمايت كندتا ده سال ديگرشاهدطراحي وتوليد 100% داخلي ودستيابي متخصصان به اصل خويش باشند

امادرخصوص پاكسازي محيط زيست بايدببينيم حالا چه كساني طرفدارمحيط زيست شده اند اخيراشنيدم كه پس ازتوپ بازي وزراي صنايع ومعدن وبازرگاني كه منجربه لورفتن بازي حمايت ازصنايع داخل توسط وزيربازرگاني درقضاياي فيمابين شدايشان داستان طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را علم كرده اندوازمعصومه خانم ابتكارنيزبيشترطرفدارمحيط زيست شده اند يعني وزير بازرگاني يك كشوروارداتي كه يك شبه وارادات گندم رااز2 ميليون تن به 6 ميليون تن درسال ميرساند .كارخانه هاي نساجي وچاي وشكرودهها قلم اساسي رابه مرز ورشكستگي!! ميرسانديكباره آنچنان طرفدارمحيط زيست مي شودكه دل آدم كباب مي شود!!

امامديركل وي مي گويدهمه چيزبراي وارادت خودروآماده است وفقط مساله تمديدكردن قرارداد نمايندگي خودروسازان خارجي باطرفهاي ايراني است كه بعبارتي شاهرگ قضاياي پشت صحنه ماجراوتاخيرهاي ناشي ازآن مي باشد آخردراين مملكت تادرهركاري باصطلاحSet Up ي چيده نشودكاري انجام نمي شودببينيدبراي واردكردن خودرو51 شرط گذاشته اند كه حتي مرسدس بنزنيزدرامتحان عقيدتي آن ردمي شودولي تبليغات ماسين لاداي روسي درجرايدكثيرالانتشاروحتي نشريات انگليسي زبان كشورگوش فلك راكركرده است وگويي درحال واردكردن ماشين رولزرويس ياپورشه وآستين مارتين به ايران هستند

جهت آگاهي درتمام كشورهاي ازجمله كره جنوبي كه خوديكي ازتوليدكنندگان عمده خودروي جهان مي باشدباكاهش اساسي قيمت ووامهاي ارزان كه اخيرنيزدرايران تحت عنوان ليزينگ البته مشابه بقيه امورازنوع ايراني آن !!ودركنارانحصاردولتي كالا ازنظرقيمت وكيفيت درحال شكل گيري است بدنبال جايگزيني خودروهاي فرسوده رفته اندنه باچوب وچماق قانون ومصوبه ومكانيزه كردن بازاراوراق ميدان شوش وسازماندهي دلالان خودروهاي فرسوده وتجارت جديد وعمليات محيرالعقول مثلا دوهزارونهصدهزاردلاردرمقابل 5/1سيلندر!!

درخصوص بهانه بالابودن مصرف سوخت دركشوروارزسنگيني كه دولت براي واردات بنزين مي دهد نيز همه اينها ممكنست واقعيت داشته باشدولي خودمعلول گران بودن خودرودرايران وعدم صرفه دردورانداختن ماشين فرسوده ايست كه هزينه استهلاك خودراپاس كرده است شماهمين مابه التفاوت سوخت يعني تقريبا بميزان حدود700ميليون دلارراازتعرفه وارادات خودروكم كنيدوخودرو راآزادكنيدديگرنيازي به اعلام حكومت نظامي براي جايگزيني خودروهاي فرسوده يامنت گذاشتن برراننده تاكسيها براي دوميليون وام سوبسيدي براي خريدتاكسي سمندنخواهيدداشت چرادر جزيره كيش تاكسيراني ازنوع دربستي با 600 تومان وباماشين تويوتاي نوCamrey كه درتهران ماشين سفارتي است صرف داردولي درتهران باپيكان20ساله وپژوي ايران خودرووباكرايه 2500 توماني صرف ندارد!!مشكل جاي ديگراست ومسئولين سوراخ دعاراگم كرده اند

سوال - اخيرابحث استفاده ازپلاتفرم مشترك كه درآن كليه هزينه خودروازنقطه صفرتاعرضه به بازارمشخص است(معروف به پروژهL90مطرح وبخش عظيمي ازمتخصصان وكارشناسان اقتصادي كشورآنرانجات دهنده بحث قيمت گذاري واقعي خودرودركشورميدانندنظرشمانسبت به آن چيست وميزان موفقيت آنراچگونه پيش بيني مي كنيد؟

جواب - من نمي فهمم معني پلاتفرم مشترك يعني چه اگرمنظورهمان درواقع ازدواج اقتصادي دوگروه يا اصطلاحا Merge كردن دوگروه بافعاليت مشترك باشد كه ازحدود اوائل دهه 90 بين غولهاي خودروسازي جهان شكل گرفت نظيررنو-نيسان،كرايسلربادايملربنزياپژو با……………..

كه اينMerge هاداراي ويژگيهاي خودومبتني برتوجيهات فني واقتصادي وديدكلان مسلط بربازارطرفين اين اتحادهابوده وآنهابراي حفظ سهم خودازكيك20ميليوني بازارناچاربه اين امر شدندولي درايران اين بحثها فاقد معني است وحتي اگربرخي ازآنهابارويگرداني ازفلسفه اقتصادي بازاربه اين ازدواج اجباري كه درواقع ازدواج صيغه اي وموقت(تازمان رفع ممنوعيت ومحدوديتهاي بازارايران)تن بدهندفورامجددا ازاتحادجداخواهندشد البته ازنظرمديريت وفني منافعي براي ايران به دليل الگوبرداري يادرواقع استفاده ازآنهابعنوان موش آزمايشگاهي ياپايلوت كيس منافعي متصور مي باشدولي درمجموع براي حل مسائل استراتژيك صنعت ايران وبالاخص بخش خودرونقش قرص مسكن براي دوسال وآموزش مديران براي شناخت علل اصلي راخواهدداشت ونه بيشتر!!

ودرخصوص بحث شناخت قيمت تمام شده اولااين بحث خودبيانگرفقدان سيستم حسابداري صنعتي ياقيمت تمام شده دركشورمي باشدبعبارتي مديران ارشدصنعتي كشوركه ازحدودبيست سال قبل درحال طي دوره آموزش مديريت استراتژيك درجاهاي خوش وآب وهواي كشوربوده انداعتراف مي كنند كه هنوزالفباي مديريت واحدهاي صنعتي رانمي دانند

ثانيابافرض صحت چنين مواضعي پس آنهادرطي سالهاي اخيربراساس كدام الگوقيمتهاي خودروهايي نظيرپيكان وسمندرابارقمهايي نظير5 ميليون تومان كاهش ياپژو 405راباقيمت 8 ميليون تومان به مشريان نويدمي دادندواين يعني فاجعه ازنوع بم ولي درصنعت خودروسازي!!

سوال - اماآنچه كه مشخص است باآزادسازي واردات خودروصنعت داخلي آسيب خواهيدديدودليل احتياط وتامل مسئولين همين امرمي باشد؟

جواب -اولا كه باتعرفه هاي بالاي170% كه پيشنهادهمان مديران صاحب صنعت مي باشدنگراني وجودندارد مگراينكه ماكاسه داغترازآش بشويم ثانيابراساس ماده 35 مربوط به فصل چهارم قانون برنامه سوم دولت براي تنظيم انحصارات ورقابتي كردن فعاليتهاي اقتصادي لغوانحصارات ياامتيازات ويژه مي باشد عين مصوبه رابرايتان ميخوانم“دولت مكلف است انحصاراتي راكه به موجب دستورالعملهاومقررات مصوب خودويااعطاي امتيازات وتخصيص منابع ايجادشده اندطي مدت يكسال لغوكند” بعبارتي خوددولت مصوبات خودومجلس رااجرانكرده است وبعدمنتظرنشسته است تا وزيرصنايعش قيمتها را پايين بياورد ياوزيربازرگانيش بدنبال ايجادرقابت درتجارت خارجي تحت سيطره خودش باشد درماده 115 همان قانون براي رونق بخشيدن به اقتصاد مبهم ايران آمده است

” دولت موظف است براي رونق تجارت خارجي موانع غيرتعرفه اي وغيرفني رابارعايت ممنوعيتهاي شرعي حذف ونسبت به تهيه برنامه زمان بندي اصلاح نرخهاي معادل تعرفه واعلام آن بصورت پيش آگهي وتعيين تعرفه هاي گمركي اقدام كند”

لذا مشاهده مي شود كه حقوق مردم عليرغم تاخيردولت طي دو دهه گذشته ازنظرقانوني احصاء شده است وحتي دولت دربرنامه مربوطه خودراموظف ومكلف كرده است ولي وقتي خوددولت اولين قانون شكن است ديگرازمديران ذينفع دربخش خصوصي وزيربط دربخش دولتي چه انتظاري ميرود وبي دليل نيست كه رياست سازمان گسترش صنايع ديگرنيازي به رقابت حتي دردرون زيرمجموعه خودنمي بيند وايده ادغام سايپا وايران خودرو رامي دهديابايك كشف ارشميدسي با استنادبه مونتاژ چندنوع خودرودرمقابل مخالفان محدوديت وانحصارادعامي كندانحصاري درصنعت وجودنداردما15مدل راتوليدمي كنيم !!واين يعني درك فيزيكي ازاقتصاد كه ازعواقب گذاشتن يك مهندس فني خودروسازدرجايگاه مديريت يكي ازبزرگترين بنگاههاي اقتصادي كشوراست وبعبارتي زلزله 10ريشتري درصنعت خودرو ولي كدام چشم وكدام تخصص بايد اين زلزله راببيندسوالي است كه تاريخ به آن پاسخ مي دهدروزي كه مردم باپول يك پيكان خارج ازرده سواريك GLX فرانسوي يا يك تويوتاCRONA ونيسان SANNY ژاپني شده ودرخيابانهاي تهران رژه بروند وبه سالهاي سختي كه برآنها گذشته بود پوزخندبزنند

مباحث بسيارزيادديگري باقي مانده است كه بايددرشماره هاي بعدبه آن پرداخته شود

والسلام

Comments