بازهم درخصوص حسین موسویان





BBC Persian Live TV
به روز شده: 14:04 گرينويچ - 22 اوت 2010 - 31 مرداد 1389

* اين صفحه را برای ديگران بفرستيد
* چاپ مطلب

پرونده هسته ای ایران
وزارت اطلاعات: اقدام موسویان مصداق جاسوسی است
حسین موسویان

دادگاه آقای موسویان را از اتهام جاسوسی تبرئه کرده است

وزارت اطلاعات ایران در واکنش به سخنان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور، اطلاعیه ای منتشر کرده و حسین موسویان از اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را که دادگاه وی را از اتهام جاسوسی تبرئه کرده، دوباره به جاسوسی متهم کرده است.

این اطلاعیه بعد از آن منتشر شده که آقای صالحی در نشستی با گروهی از روحانیون، وجود جاسوس در تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت محمد خاتمی را رد کرده و گفته بود: "من چنین چیزی را قبول ندارم که آنها جاسوس بودند. بنده ازهمان ابتدا دراین پرونده بوده ام و تا جایی که اطلاع دارم درتیم مذاکره کننده هسته ای ما جاسوسی وجود نداشته است."

سه روز بعد از انتشار این سخنان، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده که اقدام حسین موسویان که در دادگاه به دو سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از مشاغل دیپلماتیک محکوم شده "مصداق روشن و کامل جاسوسی می باشد."

آقای موسویان حدود سه سال پیش به اتهام در اختیار داشتن اسناد دولتی و دادن اطلاعات به مراکز خارجی و جاسوسی بازداشت و پس از مدتی با سپردن وثیقه آزاد شد.

دادگاه این عضو سابق شورای عالی امنیت ملی و از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای را از اتهام جاسوسی تبرئه کرد ولی در ارتباط با اتهام اخلال در امنیت ملی مجرم شناخت و براساس ماده ۵۰۷ قانون کیفری، به دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد.

همان زمان غلامحسین محسنی اژه ای که وزیر اطلاعات بود، رای دادگاه را نپذیرفت و گفت که از نظر وزارت اطلاعات آقای موسویان مجرم است.

در عین حال آقای اژه ای تاکید کرد که "دادگاه ممکن است ادله ما را قبول نداشته باشد و لازم هم نیست که وزارت اطلاعات نیز این حکم را قبول داشته باشد، اما در هر حال، دادگاه خود فصل الخطاب است."

آقای موسویان از افراد نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و رئیس مجلس خبرگان، محسوب می شود و در زمان بازداشت سمت معاونت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت را برعهده داشت.

وی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی از اعضای مهم گروه مذاکره کنندگان هسته ای، به سرپرستی حسن روحانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی این گروه بود.

با انتخاب محمود احمدی نژاد و برکناری حسن روحانی، آقای موسویان نیز از سمت های خود در شورای عالی امنیت ملی و گروه مذاکره کنندگان هسته ای کنار گذاشته شد.

حسین موسویان، که پنجاه و سه سال سن دارد، سابقه کار در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی را دارد و در زمان ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، سفیر ایران در آلمان بود و نام وی در جریان رسیدگی به ترور چند تن از مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس در برلین مطرح شد.

با آنکه دادگاه آقای موسویان را از اتهام جاسوسی تبرئه کرده، برخی از ناظران، اصرار دولت محمود احمدی نژاد بر متهم کردن وی به جاسوسی را به رقابت های جناح های درون جمهوری اسلامی نسبت می دهند.

حسین موسویان از چند ماه پیش در کشور آمریکا سکونت دارد. چندی پیش گزارش هایی از درخواست پناهندگی او به آمریکا منتشر شده بود که تکذیب شد.

Comments