درهمین رابطه معاونت مبارزه با تروریزم وجاسوسی مالی وزارت خزانه داری آمریکامدعی است که حدود 100 فروند کشتی تجاری رابعنوان اموال شرکت کشتیرانی ایران شناسایی وتابحال حدود 80 کشتی راکه تحت شرکتهای مصلحتی در مناطق پرچم آزاد ثبت شده اند مورد شناسایی وتعقیب قرارداده است
درزمان تصویب قطعنامه های تحریم توسط شورای امنیت همانطوریکه قبلا نیزتوضیح داده شد درواقع قطعنامه هامجوزی جهت تفسیر وتعیین مصادیق توسط کمیته های فنی واجرایی ناظربرآن می باشد لذابرخلاف تصورمسئولین رژیم که قطعنامه هاراکلی وفاقدباراجرایی می دانند تمام مفاد قطعنامه هاتوسط واحدهای اجرایی مربوطه دراروپا وآمریکاموردتوجه قرار گرفته وشرکتها وموسسات واشخاص زیربط بافعالیتهای موردنظر(تولید سلاحهای کشتارجمعی وموشکی) نه تنها تحت پیگیردقرارمی گیرند بلکه حتی ممکنست که شعاع محدوده تحریمها افزون برآن نیزتوسط کارشناسان تفسیرگردد بعنوان مثال گنجاندن نام "محمدمخبر" رییس ستاد اجرایی فرمان امام که یکی ازواحدهای بزرگ مالی وابسته به خامنه ای ودرحد بنیادمستضعفان است درلیست سیاه اتحادیه اروپا صرفا بدلیل ذکرنام وی بعنوان رییس هیات مدیره یکی ازشرکتهای کوچک دخیل درفعالیتهای تدارکاتی مربوطه به خریدهای فنی مرتبط با برنامه اتمی صورت گرفت ویا گنجاندن نام "سردار محمدرضانقدی" درلیست سیاه دولت آمریکا نه فقط بدلیل نقش وی درسرکوب مردم وبعنوان فرمانده بسیج و نیروهای لباس شخصی بلکه بدلیل نقش وی بعنوان فرمانده لجستیک ستادکل قواودرارتباط با فعالیتهای اتمی وموشکی بوده است
درخصوص مدیران ارشد کشتیرانی که برای اولین بارموردتحریم دولت آمریکاقرارگرفته اند لازم به توضیح است که محمدحسین داجمر وغلامحسین گلپرورازاعضای قدیم سپاه پاسداران بوده که درایام جنگ تحمیلی یعنی سال 1364 (1985 میلادی) بهمراه حسن عابد جعفری که ازوزرای منتخب مهندس موسوی محسوب می شد (واکنون نیزازمشاورین اقتصادی وی می باشد) به کشتیرانی منتقل و مسئولیت اداره این شرکت و13 شرکت تابعه رابعنوان عناصرکلیدی کشتیرانی جمهوری اسلامی عهده دارشدند البته محمدحسین داجمر ازسال 84-72 درزمان مدیریت یحیی آل اسحاق ومحمدشریعتمداری بر وزارت بازرگانی درکشتیرانی حضورنداشته ودر زمان ریاست جمهوری محمدخاتمی معاون اداری مالی وزارت راه و ترابری راتحت مدیریت مهندس احمدخرم ازوزرای اصلاح طلب به عهده داشت و غلامحسین گلپرورنیزباسلب عنوان عضویت هیات مدیره ازحدود سال 1380 صرفا هدایت معاونت بازرگانی رابعنوان قلب شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عهده داربوده که درمجموع بالغ بر25 سال مدیریت وی براین واحد می گردد(ازسال 1364 تا 1389)
محمدهادی پژند ازنیروهای استخدامی اولیه کشتیرانی وفردی غیرسیاسی بوده که درجات مختلفی راازسمت سرپرستی تا معاونت مالی شرکت طی کرده وحدود 5 سال نیزمسئولیت دفترکشتیرانی رادرلندن عهده داربود وبهمین دلیل نیزنام وی دربرخی ازشرکتهای ثبت شده ذکرگردیده است وی درمرحله بازنشستگی ازشرکت قرارداردوکاپیتان حسن جلیل زاده نیزازمدیران رده میانی بدلیل ذکرنام وی در لیست مدیریت برخی ازشرکتهای تابعه کشتیرانی درشرکتهای تک کشتی جدید دخیل بوده وبهمین دلیل موردتوجه کارشناسان اجرایی ناظربرتحریمها قرارگرفته است.
درمجموع تنگترشدن دایره تحریمها وتمرکزبرفعالیتهای تاکتیکی واجرایی موجب آشکارشدن فشارناشی ازتصویب قطعنامه ها بردولت دست نشانده خامنه ای وتاثیرپذیری مستقیم موسسسات ایرانی ونهایتا بروزمشکل دراداره جاری این شرکتهامی باشد بطوریکه اکنون شرکت کشتیرانی برای مقابله باتحریمها مجبوربه مانورهایی حقوقی نظیرتغییرپرچم کشتی هاونیزثبت آنها بانامهای مستعاردرشرکتهای صوری یا Off Shore شده است که ضمن آنکه خطرتوقیف ومصادره کشتی های ناوگان تجاری ایران بدلیل تردد درآبها وبنادربین المللی راافزایش داده است موجبات تضعیف جایگاه ایران وپرچم ملی کشوررافراهم نموده است واین همان خطری بود که بارها به مقامات دولت ایران گوشزد گردیده بود که ناوگان ملی اعم ازکشتیرانی یاهواپیمایی رانباید درگیرپروژه های سیاسی یاامنیتی بنمایند
خامنه ای باانتصاب احمدی نژآد درراس قوه مجریه وانتصاب مدیران سیاسی وغیرحرفه ای یا وادارکردن مدیران حرفه ای به تمکین به خواسته های من درآوردی دولت کودتا تحت عنوان لزوم حضوردرجبهه نبرد باآمریکاضمن تحمیل هزینه های غیرقابل جبران عملاتمام سرمایه های ملی ایران درخارج را در معرض توقیف ومصادره قرارداده است
Comments
Post a Comment