متن کامل نسخه جدیدمنشور جنبش سبز



تصویرفوق مربوط به تظاهرات اراذل واوباش حکومتی در25 بهمن می باشد

متن کامل نسخه جدید منشورجنبش سبزکه نسخه ویرایش شده منشورقبلی ومندرج دربیانیه شماره 18 مهندس موسوی می باشد بدینوسیله دراختیارمخاطبین محترم قرارمی گیرد

بدیهی است که انتشاراین منشورنظیردیگرمطالب منتشره مربوط به جنبش سبزتوسط اینجانب به مفهوم موافقت باکلیه مواضع مطروحه درآن نبوده ولی از آنجاییکه کلیه بیانیه های مهندس موسوی رابعنوان اسناد معتبرجنبش سبزایران وبعنوان بخشی ازجنبش ملی ورنگین کمانی ایرانیان تلقی می نماید لاجرم اقدام به انتشارآن کرده است

منشورجدید جنبش سبزایران

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام؛ آغازسخن

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، جرقه ای درقلب مردم ایران زده شد که به جنبشی فراگیر،بی سابقه وعظیم انجامید. جنبشی برای احیای مفهوم ملت واحقاق حقوق ازدست رفته ملت. جنبش راه سبزامید اینگونه شکل گرفت. ازآن زمان، ضرورت تدوین و انتشارمیثاقی ملی که آرمان های عمومی جنبش راتعریف کند وفعالان جنبش سبزبرمحورآن به فعالیت بپردازند، احساس می شد. انتقاداتی که دربارة روشن نبودن اهداف، ارزشها، مبانی وراهکارهای جنبش سبزبه عنوان جنبش اعتراضی مسالمت آمیزی که خواستاراصلاح وضعیت کنونی وبرون رفت ازبحران های جامعة ایران ازطریق سازوکارهای مدنی است، بیان می شد، گویای صحت واهمیت آن احساس بود. نیزعدم شفافیت وصراحت مرزهای جنبش با حرکت های انتقام گیرنده وبراندازانه ای که برای رسیدن به اهداف خود، استفاده ازهروسیله وروش را، حتی به قیمت مغایرت بامعیارهای صریح اخلاقی، مجازمی شمرند، خود برهان قاطعی برضرورت تدوین وتنویرچارچوب واسکلت معرفتی واخلاقی جنبش سبزشمرده می شد. ازبخت خوش، پس ازچندی وباهمت جمعی ازفعالان جنبش و شوروتامل چهره های شاخص آن، منشورجنبش سبزانتشاریافت. مهمترین ثمرات انتشارمنشوراین بود که حدود وچارچوب مطالبات مردم را مشخص کرد، به گسترش وعمق جنبش سبزیاری رساند وبربطلان این ادعا گواهی داد که نه تنها جنبش نمرده یا بی اثرنشده، بلکه ازپیش زنده تراست ومی تواند اصول، اهداف، هویت، چشم اندازها و راهکارهای خود را برای مخاطبین وهمراهانش روشن کند. همان کلمات ساده وصمیمی کافی بود تا نشان دهد که میزان صحت وسقم ادعاهایی که با برنامه ای حساب شده وبا مضمون واحد مرگ یا خاموشی جنبش سبز، ازجانب دوجبهه مشخص کودتاگران انتخاباتی ووابستگان به سلطه جویان بیگانه ازمنافع ملی مردم ایران مطرح می شود، تا چه میزان است. حتی دامنه اظهارنظرها درباره منشورنشان داد که جنبش سبزتا کجا ریشه دوانده وبا گذشت زمان، گستره آن به مناطق جغرافیایی متنوع ترواقشاراجتماعی بیشتری کشیده شده است. تلاش عاشقانه، خالصانه وداوطلبانه نوجوانان وجوانانی که درفقدان امنیت، آسایش، آزادی بیان، توقیف مکررمطبوعات وسانسورشدید اخباروتحلیل های واقعی کشور، پیام جنبش را درسراسر ایران به آحاد مردم می رسانند وبازبا اعلام هرازگاه مرگ آن حرکت ملی درطول سال گذشته مواجه بوده اند، شاهدی گویا ومانا بر سرسبزی، سرزندگی وبالندگی فزایندة جنبش سبزملت ایران است.


همانگونه که در اولین منشور جنبش راه سبز امید مطرح شد، گفتگوی مستمر درباره این متن و نقد و اصلاح آن، ضرورتی انکارناپذیر است. به همین منظور، پس از انتشار متن و در پاسخ به نیاز مذکور، پرسشنامه ای برای بیش از یکصد نفر از صاحبنظران، فعالان سیاسی، هنری، اجتماعی و حقوقی، اساتید حوزه و دانشگاه و شخصیت های فرهنگی و مذهبی ارسال و نظرات آنان گردآوری و دسته بندی شد. البته بدیهی است که اگر شرایط مطلوب و مناسب برای این گفتگوها در فضایی مدنی و آزاد فراهم می شد، دائرة این نظرخواهی گسترش می یافت و غنای آن را فراتر می برد. اما متأسفانه به علت امنیتی بودن فضای اجتماعی و عدم امکان تشکیل جلسات بحث و گفتگو، تلاش در این مرحله به انجام نظرخواهی محدود ماند. آنچه در پی می آید، ویراست دوم منشور جنبش سبز است که با لحاظ کردن نظرات ارسالی تهیه شده است. امید آن که نسخه های پسین، نظرات طیفی وسیعتر را در بر گیرد و با بهره گیری از خرد جمعی و خواست ملی، اصول منشور کامل تر بیان شده و نقایص آن مرتفع شود و سرانجام، همه ما بتوانیم سازنده تر و سرزنده تر در راه نیل به آزادی و عدالت و احقاق حقوق ملت گام برداریم.


الف) تولد جنبش سبز
جنبش سبز مردم ایران، نهضتی است که اهداف خود را در بستر میلاد خود تعریف کرده است. این جنبش در اعتراض به ظهور و تداوم کژروی ها و انحرافاتی شکل گرفت و در دل خود اهدافی را پرورد که اینک به نمادهای معنادار آن تبدیل شده است. انحرافاتی که به تدریج پدید آمد و از اتفاق به استمرار رسید. از آن جمله:

وجود و بروز اختلافات سیاسی و تلقی های گوناگون از اهداف و پیدایش موانع سازمان یافته تدریجی در مسیر تحقق اهداف و آرمان هایی چون عدالت، استقلال، آزادی وپیشرفت که مردم ایران برای دستیابی به آنها، جان برسرانقلاب اسلامی خود نهادند وشکل گیری نظام جمهوری اسلامی را با رأی خود تأیید کردند.

ظهورگرایش های تمامیت خواهانه وانحصارطلبانه درمیان برخی ازمسئولین حکومتی.

نقض حقوق بنیادین و قانونی شهروندان و بی حرمتی به کرامت انسانی متجلی در اصول مسلم حقوق بشر.

سوء مدیریت، ترویج دروغ سالاری وکاهش چشمگیراعتماد ملت به مسئولان.

افزایش فاصلة طبقاتی ومحرومیت های اقتصادی واجتماعی.

سوءاستفاده وقانون گریزی بل قانون ستیزی برخی مجریان قانون.

نادیده گرفتن منافع ملی وماجراجویی های عوام فریبانه درتعاملات بین المللی همراه با سوءاستفاده از روحیة ضدسلطة جهانی درمیان اقشارگوناگون.

فراموشی تدریجی ودردناک اخلاق ومعنویت درراه رسیدن به قدرت.

افزایش سرکوب، انسداد واختناق درفضای مدنی.

اینهمه ازجمله عواملی است که به تدریج پس ازانقلاب وبویژه درسالیان اخیر، به شکل گیری نگرش های اعتراضی درمیان دل سوختگان وقاطبة مردم ایران انجامید که جنبش سبزمردم ایران، بروز بارزومبرزآن درانتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و رخدادهای پس از آن بود.


ب – اهداف جنبش
جنبش سبز با پایبندی به اصول وارزش های بنیادین انسانی، اخلاقی، دینی وایرانی که درفرهنگ این سرزمین ریشه تنیده اند، خود را منتقد وپالایشگر روند طی شده درنظام جمهوری اسلامی ایران درسال های پس ازانقلاب می داند و بر این اساس، حرکت انتقادی درچارچوب قانون اساسی واحترام به نظرورأی مردم را وجه همت خویش قرارخواهد داد.

جنبش سبز برآمده از مردم و مولود یک نهضت ملی است. حرکتی درتداوم تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی، عدالت اجتماعی وتحقق حاکمیت ملی است که پیش از این دربرهه هایی چون انقلاب مشروطیت، جنبش ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی، خود را جلوه گر ساخته است.

بازخوانی تجربة معاصر در جهت تحقق اهداف والای اجتماعی مردم ایران نشان می دهد که تنها از طریق تعمیق و تقویت جامعة مدنی، گسترش فضای گفتگوی اجتماعی، ارتقاء سطح آگاهی و جریان آزاد اطلاعات، زمینه سازی برای فعالیت آزاد مصلحان و فعالان اجتماعی – سیاسی در چارچوب تحول خواهی و ایجاد تغییر در وضعیت موجود و مواجهه صادقانه با مردم و محرم دانستن ملت و پای فشاری بر تحقق آرمان های ملی، می توان اهداف جنبش سبز را عملی کرد. این امر مستلزم توافق و تأکید بر مطالبات مشترک و ایجاد تعامل و هماهنگی میان همة نیروهایی است که به رغم داشن هویت مستقل، با پذیرش تعدد و تنوع درون جنبش، زیر چتر ملی فراگیر جنبش سبز ایران در کنار یکدیگر قرار می گیرند.


پ) چشم اندازهای بنیادین


۱٫ جنبش سبز، یک حرکت اجتماعی است که هرگزخود رامبری ازخطا نمی انگارد وبا نفی صادقانه هرگونه مطلق نگری، بر گسترش فضای نقد و گفتگو در درون و بیرون جنبش، پای می فشرد. دیده بانی حقوق ملت و طرح راهکار برای نظارت و هدایت عملی سیر حرکت و تحول جنبش از سوی همة فعالان و بویژه صاحبان اندیشه و تجربه، امری حیاتی است که می تواند مانع از لغزش جنبش به ورطة تمامیت خواهی وفساد شود.

۲٫درنگاه فعالان جنبش سبز، مردم ایران خواهان ایرانی آزاد، آباد وسرافرازهستند.جنبش سبزموافق به رسمیت شناختن تعدد وتنوع ومخالف انحصارطلبی است. درنتیجه، دشمنی وکینه ورزی با بدنة اجتماعی هیچ بخشی ازجامعه، جایی در جنبش ندارد. تلاش برای گفتگووتعامل با رقیبان ومخالفان درفضایی سالم، وآگاهی بخشی دربارة اهداف واصول جنبش، وظیفة همة افرادی است که خود را درزمرة مشارکت کنندگان جنبش سبزمی دانند. ما، باهرباوروایمان دینی که بدان معتقدیم، به هرقوم وقبیله وتیره ومرامی که تعلق داریم وبا هرسلیقه وسبکی که با آن زندگی می کنیم، همه ایرانی هستیم و ایران متعلق به همة ماست.

۳٫ گسترش وفعال سازی شبکه های اجتماعی واقعی ومجازی وتعمیق فضای گفتگو وتعامل ازطریق اتخاذ روشهای مداراجویانه و احترام آمیز متقابل بین طرف های گفتگو بر سر اهداف و بنیان های هویتی جنبش از جمله راهکارهای محوری است که مستلزم توجه کلیة فعالان سبز است.

۴٫ جنبش سبزدرعین تأکید مصرانه برحفظ استقلال ومرزبندی با نیروهای وابسته به قدرت های بیگانة سلطه جو، نه انزواطلب ونه دیگرستیز است. برعکس، جنبش سبز با صراحت و شجاعت و نه درخفا وخلوت، به دنبال توسعة رابطه با تمام کشورهای جهان ازطریق اعتمادسازی متقابل ملت هاست.

۵٫ عدالت، آزادی، صداقت، استقلال، کرامت انسانی ومعنویت،ارزش هایی جهانی هستند وتجربه آموزی ازملتهایی که برای دستیابی به این ارزشها تلاش کرده اند ونیزاستقبال واستفاده ازنقد ونظرمشفقانة همة آزادیخواهان وصلح طلبانی که برای رهایی نوع بشر وارتقای کرامت انسان ها تلاش می کنند، ازدیگرراهکارهای جنبش است.

ت) هویت سبز

گنجینة اسلامی،ایرانی


۱٫جنبش سبزبا پذیرش تکثر درون جنبش، براستمرارحضورایمان سرشارازرحمت، شفقت، معنویت، اخلاق وتکریم انسان تأکید دارد وراه تقویت ارزش های دینی را درجامعه، تحکیم وجه اخلاقی، بینش وکنش پیروان همة ادیان توحیدی کشورمی داند.

۲٫ تحکیم پیوند میراث دینی،ملی واشتیاق به توسعه وپیشرفت درجامعه، پرهیزازاجبارمردم به پایبندی به مرام، مسلک، رویه وسلیقه ای خاص، مبارزه با استفادة ابزاری ازدین وحفظ استقلال نهادهای دینی ازحکومت، ازجمله مهمترین راههای حفظ جایگاه والای دین وتداوم نقش برجستة آن درجامعة ایران است که به عنوان یکی ازاصول بنیادین جنبش سبزدرسرلوحة هویت آن جای می گیرد.

۳٫ رمز بقای تمدن اسلامی،ایرانی ما، همانا همزیستی وهمگرایی ارزش های دینی وملی درطول تاریخ این سرزمین است. دراین راستا، جنبش سبزبرحفظ وتقویت ارزشهای والای فرهنگ ایرانی وسرمایه های غنی انباشته شده دررسوم ومناسبت های ملی وآئین های مردمی تأکید می ورزد و دراین راه، تقدس زدایی ازتعصبات نابجا وآگاهی بخشی دربارة ویژگی های هویت آفرین آئین های مذهبی وملی را وجه همت خویش قرارمی دهد.

۴٫ ملت ایران درتاریخ مبارزات خود برای کسب آزادی، عدالت واستقلال، بارهاخودباوری وهمبستگی برسراصول را به رخ مستبدان و دشمنان آزادی کشیده است. جنبش سبزمردم ایران با اتکاء به این میراث مشترک گرانبها وباتکیه برخرد جمعی ونفی هرگونه خودمداری وخودخواهی، دستیابی به اجماعی آگاهانه، مبتنی برخصیصه های هویت آفرین ومصالح عمومی وکنارگذاشتن عناصرتشتت زا را مدنظر دارد.


حق حاکمیت مردم

احترام به حق حاکمیت مردم برسرنوشت خویش ازجمله اصول خدشه ناپذیرجنبش سبز است ونهاد انتخابات، به عنوان یکی ازعمده ترین راه های تحقق آن، اهمیت می یابد. براین اساس، جنبش سبزتلاشهای خود را برای صیانت ازآرای مردم تا زمان استقرارنظام انتخاباتی آزاد، رقابتی، غیرگزینشی ومنصفانه که شفافیت آن کاملا قابل تضمین باشد، ادامه خواهد داد. رأی وخواست مردم منشأ مشروعیت قدرت سیاسی است وجنبش سبز، اعمال هرگونه صلاحیت خودسرانه وگزینشی تحت عنوان نظارت استصوابی رامغایرباحق الهی کرامت وآزادی انسان، قانون اساسی، حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود و حقوق بنیادین آنها می داند.
دستیابی به آزادی وعدالت بدون توجه به منافع ملی واستقلال میسرنیست. جنبش سبزبا آگاهی به این امر، با هراقدامی که برخلاف منافع ملی وناقض اصل استقلال باشد مخالف است.


ث) ارزش های جنبش سبز

احترام به کرامت انسان ها و پرهیز از خشونت

نخستین ارزش اجتماعی مد نظرجنبش سبز، دفاع ازکرامت انسانی وحقوق بنیادین بشر، فارغ ازمذهب، جنسیت، قومیت و موقعیت اجتماعی است. استقراروتضمین موازین حقوق بشربه عنوان یکی ازمهم ترین دستاوردهای تاریخ وحاصل خرد جمعی همة انسان ها، مورد تأیید وتأکید جنبش سبز است. این حقوق خدادادی است وهیچ فرمانروا، دولت، مجلس، محکمه یا قدرتی نمی تواند تحت هیچ شرایطی یا بهانه ای آن را لغو یا به صورت ناموجه وخودسرانه محدود کند. تحقق این امر مستلزم احترام به اصولی چون برابری همگان دربرابرقانون، مدارا با مخالفان، گفتگوی همگانی ومنصفانه، حل مسالمت آمیزمناقشات ملی، منطقه ای وصلح طلبی جهانی ومقاومت جدی دربرابرتبعیضات قومی، جنسیتی، طبقاتی ومذهبی است که خود درپرتو ایجاد زمینه های لازم برای فعالیت آزاد احزاب، رسانه های مستقل، جلوگیری ازسانسور، دسترسی آزاد به اطلاعات، گسترش وتعمیق فضای مدنی، احترام به حریم خصوصی افراد، فعالیت آزادانة تشکل ها وشبکه های اجتماعی غیردولتی واصلاح قواعد ومقررات درجهت حذف هرگونه تبعیض میان شهروندان امکان پذیراست.

جنبش سبزیک جنبش مدنی است که پرهیزازخشونت وحرکت درچارچوب موازین فعالیت مدنی را سرلوحة خویش قرار داده است. این جنبش با اعتقاد به این که کرامت انسانی مردم اصلی ترین قربانی خشونت درفضای تقابل های نابرابر اجتماعی خواهد بود، ضمن تأکید ورزیدن برگفتگوی احترام آمیزمتقابل، فعالیت مسالمت آمیزوتوسل به راههای غیرخشونت آمیز را ارزشی خدشه ناپذیرمی داند. توسل به روش های غیرخشونت آمیزبه معنای تسلیم یا کرنش دربرابرظلم ویا سکوت دربرابرآن نیست بلکه به معنای توانایی مبارزه واعتراض برمبنای حرمت انسان وشخصیت والای اوست. جنبش سبزبا در نظرگرفتن شرایط ومقتضیات، ازکلیة ظرفیت های فعالیت مسالمت آمیزاستفاده خواهد کرد.


عدالت، آزادی و برابری

شان عدالت درمیان ارزشها وآرمانهای جنبش سبزمرتبه اولی واصلی است. توزیع عادلانة امکانات وفرصت ها، چه در ابعاد اقتصادی، سیاسی واجتماعی، وچه درابعاد دیگرحیات انسانی، ازجمله اهداف خدشه ناپذیرجنبش سبزاست که لازم است برای دستیابی به آن، تمامی تلاش های ممکن انجام پذیرد. گسترش عدالت درجامعه درصورتی امکان پذیراست که نظام حاکم با پرهیزازانحصارطلبی وقیم مآبی وبا اتکاء برخواست ملت ومنافع ملی، درعرصة داخلی وبین المللی، کاملا مستقل و فارغ ازوابستگی به نهادهای غیرمردمی وقدرت های اقتصادی وسیاسی وطبقاتی عمل کند ومقید باشد که به اصل برابری انسان ها دربهره مندی ازکلیة حقوق انسانی، مواهب طبیعی وتولیدات اجتماعی احترام بگذارد.

جنبش سبزباعنایت به لزوم تأمین خواست ها ومطالبات به حق تمامی اقشاراجتماع، برپیوند، حمایت وجلب پشتیبانی همة نیروهای مولد جسمی وفکری جامعه وصیانت ازآنان دربرابر رانت خواران، دلالان، مافیای قدرت وثروت ومداخلات مخرب حکومت تأکید دارد. این جنبش با الهام ازاصل نهم قانون اساسی، باسلب آزادیهای اساسی مردم به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشورمخالف است وبا تأکید براستقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی ونظامی، اصلی ترین راه حفظ منافع ملی ودفاع ازمرزهای میهن راحاکمیت مردم برسرنوشت خویش درتمامی ابعاد می داند.

برقراری آزادی وبرابری ازاهداف انکارناپذیرانقلاب اسلامی مردم ایران درسال ۱۳۵۷ است. پوشیده نیست که جنبش سبز نیزبر ضرورت دستیابی به آن اهداف والا تأکید دارد. نفی هرگونه انحصارطلبی فکری، رسانه ای وسیاسی ونیزمبارزه با حذف فیزیکی هراندیشه ودیدگاه درسرلوحة اهداف جنبش سبزقراردارد. ضروری است دراین جهت، برای رهایی مردم از هرگونه سلطة سیاسی (استبداد، یکه سالاری وانحصارطلبی)، سلطة اجتماعی (تبعیض ونابرابری های اجتماعی) وسلطة فرهنگی (وابستگی وتقید فکری) تلاش شود. برهمین اساس جنبش سبزبرحمایت ازحقوق زنان، نفی هرگونه تبعیض جنسیتی واحترام به حقوق اقوام ومذاهب مختلف ایرانی تأکید ویژه دارد.

جنبش سبز براین باوراست که امنیت حکومت تنها ازطریق حفظ امنیت یکایک شهروندان دست یافتنی است بگونه ای که ملت رها ازترس وتسلیم وتحت حمایت قانون زندگی کنند. مداخلة نیروهای نظامی وانتظامی درامورسیاسی واقتصادی، هرگونه دخالت افراد غیرمسئول درامورانتظامی، وسلطة نیروهای امنیتی وانتظامی برمقامات قضایی وسلب استقلال قضات، مخل امنیت دولت وملت ودرمخالفت بین وصریح با اهداف عالیه اسلام، آرمانهای انقلاب اسلامی وقانون اساسی است.

اجرای بدون تنازل تمامی اصول قانون اساسی وبویژه اصول ناظربرحقوق ملت (فصل سوم)، هدف وخواست تجدیدناپذیر و حتمی جنبش است.

آزادی زندانیان سیاسی، رفع محدودیت های غیرقانونی ونگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب وگروهها، وجنبش های اجتماعی چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش کارگری، ومانند آن، ونیزمحاکمة عادلانة آمران وعاملان تقلب وتخلف در انتخابات، شکنجه وقتل معترضان به نتیجة انتخابات، نقد آزادانة نظریه پردازان، وافشاء ومحاکمة حامیان خشونت درلایه های مختلف فکری ونظری حکومت، ازجمله واضحاتی است که درجهت اجرای عدالت باید مورد توجه قرارگیرد.


ج) راهکارها


۱٫ جنبش سبز را نه می توان یک حزب متمرکز دانست ونه مجموعه ای ازافراد سازمان نایافته وبی هدف. جنبش سبز قطرات به هم پیوسته مردم معترضی است که برای احقاق حق خود به دریا بدل شدند. مرورتجربة تاریخی مردم ایران نشان می دهد که آنها درپرتگاه های تاریخی، هوشیاری، توانایی ودرک بالای خود را نشان داده وبا تکیه برقوای خلاقة خویش، صعب العبورترین راهها را برای دستیابی به اهداف خود هموار ساخته وزیرپانهاده اند. جنبش سبزبرپایة اصول ومبانی بنیادین خود، با استفاده ازسازماندهی افقی وهمسو درقالب شبکه های اجتماعی واقعی ومجازی، برفهم، اندیشه ونوآوری های ملت ایران تکیه دارد ودستیابی به آرمانهایی چون آزادی وعدالت را منوط به شکوفایی این خلاقیتها می داند. این توانایی می تواند شعار «هرایرانی یک ستاد» را به شعار «هرایرانی یک جنبش» تبدیل کند. جنبشی که برخلاف پندار مخالفان آن، درقلب ایرانیان جای گرفته وچون جان درتن می تپد و راه خود می جوید.

۲٫ جنبش سبزبا پیگیری اهداف وآرمانهای همیشگی مردم ایران وبا اتکاء به بازخوانی انتقادی تحولات صورت گرفتة پس ازانقلاب اسلامی، بویژه درعرصة روابط ملت ودولت، برپایة میثاق مشترک مردم ایران، یعنی قانون اساسی، درپی دستیابی به آینده ای روشن برای ملت ایران است.

۳٫ دراین راستا، تلاش برای ایجاد زمینة اجرای بدون تنازل قانون اساسی برخاسته ازرأی مردم، ازراهکارهای اصلی جنبش سبز است. این جنبش براین باوراست که تنها با بازگشت به قانون، الزام نهادهای مختلف به رعایت آن وبرخورد با متخلفان ازقانون درهرموقعیت وجایگاه، می توان ازبحرانهای مختلفی که دامنگیرکشورشده وفشارخود را برگرده مردم محروم ایران تحمیل می کند، رهایی یافت ودرراه ترقی وتوسعة میهن گام برداشت.

۴٫ جنبش سبزدرعین حال ازاین مسئله مهم آگاه است که قانونگرایی به معنای استفادة ابزاری ازقانون توسط حاکمان نیست. باید شرایطی فراهم آورد تا قانون وسیلة اعمال خشونت های ناروا وموهن، نقض حقوق بنیادین شهروندان که مغایربا اعلامیة جهانی حقوق بشرنیز هست نشود وخشونت، بیعدالتی وتبعیض صورت قانونی به خود نگیرد.

۵٫ قوانین کشوری وازجمله قانون اساسی، متونی همیشگی وتغییرناپذیرنیستند. هرملتی این حق را دارد که با بازخوانی تجربه خود وتصحیح سیرحرکت خویش، به اصلاح قوانین جاری اقدام کند. اما باید توجه داشت که تنها تغییرواصلاحی در قانون اساسی واقعی ومورد پذیرش است که درفضایی امن وآزاد ودرفرایند مذاکره وگفتگوی اجتماعی وبا مشارکت همة اقشاروگروه های اجتماعی وبا پرهیزازتصلب وانحصارگرایی وزورگویی صورت پذیرد.

۶٫ تلاش برای گسترش جامعة مدنی وتقویت حوزة عمومی ازطریق تشویق مردم به مشارکت درتعیین سرنوشت خود با حضوردرتشکل های صنفی وغیردولتی واحزاب و … در زمرة راهکارهای اساسی جنبش سبز است.

۷٫ این جنبش براین باور است که حفظ منافع ملی ودستیابی به اهداف جنبش وکاهش بی اعتمادی بحران زای کنونی بین ملت وحکومت، مستلزم گفتگومیان نمایندگان گروههای مختلف فکری وسیاسی با یکدیگرونیزباحاکمیت وبا مردم است و دراین راستا، ازهرگونه دعوت به مذاکره وگفتگوی شفاف به منظور دفاع ازحقوق مردم وحل منازعات اجتماعی استقبال می کند.

۸٫ جنبش سبزبه منظورقدرت بخشی به اقتصاد کشورازراه تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان وکارکنان خدماتی از روش های مبتنی برعدالت اجتماعی درچارچوب قانون، افزایش بهره وری انسانی، کاهش هزینه های تولید کالاوخدمات، و ترمیم حداقل دستمزد با نظارت واقعی نمایندگان نیروی کار درعرصه های مختلف، بهره می گیرد.

۹٫ وسرانجام، جنبش سبزخواهان سیاست خارجی عقلانی وعزت مند مبتنی برتعامل شفاف وسازنده با دنیا وطرد دیپلماسی ماجراجویانه وعوام فریبانه وارتقاء شأن ملت بزرگ وتاریخی ایران درجهان است. ملتی که بسیاربیش ازاین شایسته احترام وتکریم درتمام جهان است.

باورداریم که اینهمه جزبا باوربه حقانیت ملت والتزام به کسب مشروعیت ازاو و درنظرگیری مصالح ملی ومنافع ملت، میسرنخواهد بود.

مهدی کروبی میرحسین موسوی

Comments