موسسه "رند" وتوصیه های انحرافی آن به دولت آمریکا – بخش اول

"رند" یک موسسه تحقیقات دفاعی بوده که دفترمرکزی آن درسانتامونیکای کالیفرنیابوده وبخش عمده ای ازقراردادهای خودرااز نیروهای مسلح آمریکا می گیرد این مرکزکه بعنوان یکی ازاتاق فکرهای پنتاگون شناخته می شود درگزارش جدید خود درخصوص نحوه برخورد با برنامه اتمی ایران اتمی"، اپوزیسیون رژیم ایران وسایرموارد اقدام به ارائه گزارشی کرده است که باتوجه به موضعگیریهای قبلی آن قابل توجه است

گزارشهای این سازمان درموردایران که عمدتا برپایه تحلیل معدودی ازکارشناسان این موسسه استواراست نظیردیگرگزارشات محافظه کارانه اتاق فکرهای مستقردرآمریکا ازمحتوایی یکنواخت، استفاده ازمنابع نامطمئن، عدم ارائه راه حل خاص یا اصطلاحا از محتوایی فاقد نتیجه گیری مشخص یا Cutting Edge برخورداربوده ونهایتا نیزبااستناد به پیشنهادنظرات دیگران به پایان می رسد . مادربخش های بعدی دلیل روشن خودرادراین خصوص تقدیم مخاطبین خودخواهیم کرد

گزارش فوق تحت عنوان "روبرویی با اتمی شدن ایران" بنظرمی رسد بخشی دیگرازپژوهش ناتمام این موسسه تحت عنوان "اینده اتمی ایران" درابتدای سال جاری باشد گزارشی که به درخواست معاونت بازدارندگی استراتژیکی وهماهنگی نیروی هوایی آمریکا تهیه شد و بنا به گفته مولفین آن صرفا" امکانی برای شناخت موقعیتهایی درآینده بدون طرح هیچگونه رویکرد یاپیشنهاد موردنیازتصمیم گیری" بود

اینبارکارشناسان موسسه "رند" که بنظرمی رسد ملهم ازآخرین گزارش سازمان بین المللی انرژی اتمی باشد دیگرازاحتمال اهداف نظامی در برنامه اتمی سخن نگفته بجای آن ذکرکرده اند که " دستیابی ایران به تسلیحات اتمی ویا به قابلیت تولید رساندن سریع آن، غیرقابل اجتناب است.» که " آمریکا باید گزینه‌های مواجهه با ایرانی که درحال فعالیت برای دست‌یابی به توانایی هسته‌ای است را مورد بازنگری قراردهد."

درگزارش مزبوربرای تامین اهداف درازمدت (مهاربرنامه اتمی ایران درچارچوب فعالیت صلح آمیز) وکوتاه مدت (توقف برنامه فعلی) استفاده ازسیاست چماق وهویج پیشنهاد گردیده است ولی باتوجه به لزوم کسب اطمینان حداکثری درسه زمینه مهاررفتارخارجی، تعدیل سیاستهای داخلی وهدایت پروژه اتمی به سوی فعالیت صلح آمیز بهترین وتنهاترین راه سیاست "تغییررژیم" ذکرکرده است که در مغایرت کامل بادیدگاههای قبلی این موسسه می باشد.

همچنین درپژوهش جدید کارشناسان بابررسی 4 راه حل مختلف ازدرگیرشدن تا مهارسازی، حمله پیشگیرانه وبازدارندگی مزایا ومعایب هریک رابطورحداگانه وکلی بازگو کرده ودو راه حل حداقلی وحداکثری عادی سازی روابط تا تغییررژیم رابرنمی تابد وبجای آن سیاست مهارسازی رابعنوان پایه واساس هرنوع خط مشی توصیه می نماید که باید درکنارآن ازدرگیرسازی (تاحدی که منجربه بروزبرخوردهاومناقشات بالقوه نشود) نیزاستفاده شود

چنین به نظرمی رسد که هدف ازارائه سیاست مهارسازی ودرگیری محدود ناشی ازدیدگاه نومیدکننده عدم گشایش راه حلی برای حل رابطه ایران-آمریکا دردوره حیات علی خامنه ای رهبرنظام باشد ودرعین حال می توان گفت یک جنبه آن نیزمی تواند ددیدگاه مثبتی باشد که بااطلاع ازبیماری حاد رهبرسیاست مهارسازی رانوعی وقت کشی با حفظ مهاربرایران تامرگ رهبری فعلی وتعیین جایگزینی برای وی بداند. درگزارش فوق به پیشنهاد دریایالارمایکل مولن اشاره شده است که درآن ازمقامات آمریکا خواسته است کانال‌های ارتباطی قابل اتکایی به سوی ایران بگشاید تا اطلاعات جمع‌آوری نموده، هشدارهای مورد نیازرابه طرف مقابل منتقل ساخته، ازمناقشات ناخواسته پرهیزکرده ودرموضعی باشد که راه را برای برقراری مصالحه درصورت مطرح شدن آن ازجانب طرفین، بازنماید.

درگزارش موسسه رند گرچه عنوان آن مربوط به بررسی برنامه اتمی ایران است اما گریزی نیز به اپوزیسیون زده وازدولت آمریکا خواسته است که بهیچوجه بروی سازمان مجاهدین خلق وجنبش سبزسرمایه گذاری نکرده ودلیل آنرا عدم پایگاه اجتماعی گروه اول وآسیب پذیری اعتبارگروه دوم ازسوی رژیم ایران درصورت حمایت آمریکا بعنوان ستون پنجم این کشورذکرکرده است که دقیقا استراتژی دیکته شده حکومت ایران می باشد.

مزید آگاهی موسسه رند درسال 2009 نیزدرخصوص مجاهدین دریک تحلیل غلط مدعی شده بود که 70% اعضای سازمان فوق وساکنین اروگاه اشرف برخلاف میل خود درآنجا نگه داشته شده اند ودرصورت رفع موانع مایل به بازگشت به ایران هستند واکنون دروغ بودن آن کاملا ثابت شده است.

این موسسه اشتباهات فاحش وزیاد دیگری هم درتحلیل های خود داشته که بعنوان مثال به انتشارکتابی درچندی قبل تحت عنوان "روحانیت، پاسداران وبنیادها" می توان اشاره کرد که درآن خامنه ای رامدیری باتدبیر، کاریزما ومقتدربااعتمادبه نفس بالا معرفی کرده است که درنظام سیاسی ایران حرف اول رامی زند درحالی که همگان می دانند که خامنه ای نه تنها دارای هیچیک ازویژگیهای فوق نبوده بلکه علیرغم اختیارات گسترده قانونی وفراقانونی قادربه کنترل عناصردست نشانده خود ورده هشتمی نظیراحمدی نژاد نیزنمی باشد واصولا یکی ازدلایل بحرانهای پی درپی رژیم درتمام زمینه های سیاسی داخلی وخارجی، اقتصادی، فرهنگی وامنیتی ناشی ازفقدان صفات بالا درخامنه ای است.

نویسندگان کتاب فوق دریک اشتباه دیگرازمقامات آمریکا خواسته اند که بدلیل تاثیرپذیری داخل کشورازمسائل خارجی وخساسیت تخبگان ایرانی حتی الامکان درلفافه سخن بگویند زیرا هرگروه تفسیروتعبیرخاص خودش راخواهد داشت که کاملا مغایرباواقعیت جامعه ایرانی وروشنفکران آن بوده وبالعکس می بایستی دولت آمریکا کاملا شفاف بامردم ایران سخن بگوید.

دربخشی دیگرازاین کتاب، آمریکا درموضع ضعف وفاقد تحلیل ازمسائل داخلی ایران ارزیابی شده است ونهایتا دولت این کشوررابه پرهیزازایفای نقش وارتباط با مردم وگروهها خوانده وبجای آن خواستاربرقراری رابطه ومذاکره بادولت ایران شده است !! نویسندگان کتاب که بنظرمی رسد ازکره مریخ آمده وهیچگونه درکی ازکیفیت روابط ایران وآمریکا طی سه دهه گذشته نداشته اند می گویند " مذاکره هرقدردشواروتوافق دست نيافتني باشد، احتمال موثر بودنش بيشتر از ادامه 28 سال مواجهه پرسر و صدا و گاه خشن است ".

ازآنجاییکه موضوع گزارش اخیرموسسه رند درواقع الهام گرفته ازگزارش قبلی آنها یعنی " آینده برنامه اتمی ایران" و مدیریت ضعیف حاکم بربخش ایران وخاورمیانه آن می باشد درشماره آینده به سرفصل هایی ازآن اشاره می شود تا میزان تسلط کارشناسان این موسسه به مسائل مربوط به ایران که متاسفانه دربسیاری ازموارد باعث انحراف وشکست سیاستهای دولت آمریکا درمقابل رژیم آخوندی حاکم برایران مشخص گردد.

Comments