گلشیفته فراهانی وانقلاب زنان ایران -بخش دوم



ویدئویی که نشان ازشدت ضربه ای می دهد که به مفزکودتاچیان فرهنگی خورده است

شش روزقبل که داستان گلشیفته اتفاق افتاد شاید اولین نفری بودم که مطلب اول خود رادر"اینجا" نوشته ودرآن تاکید کردم که پیامدهای این ماجرا بدون توجه به انگیزه ها وسهوی یاعمدی بودن اقدام گلشیفته درانتشارعکس وفیلم برهنه خود حرکتی نمادین درحد یک انقلاب برای حمایت ازحقوق زنان است ودیریازود جامعه ایران به ارزش واثرات عمیق آن درعرصه سیاسی کشورپی خواهدبرد


به دخترم که مخاطب اصلی وبهانه ام برای نگارش آن مقاله گردید گفتم که می دانی شخصامخالف برهنگی(اروتیک)هستم و عفت عمومی به شهادت نوشته هایم یکی ازخطوط قرمزاعتقاداتم است ولی این ماجرا اصلا ازجنس این مسائل نیست وبحثی عمیق درپشت آن نهفته است چیزی شبیه یک زخم یا دمل چرکین که یکی پیدامی شود ویک تیغ به آن می زند ونهایتا نیزگفتم که مهمترین پیام وارزش این ماجرا "تابوشکنی" شاید ناخواسته دربخشی ازجامعه است که خود رازیرحجاب " ایمان، عفت، حیا وغیرت" پنهان می کند درحالیکه ازخودش کافرتر، بی حیاتر، نانجیب تروبی غیرت تریافت نمی شود. گلشیفته با اقدام خود ازحجاب ظاهری وجسمانی گذرکرد تا حجاب باطنی وروحی ما بردارد فرهنگی که درآن بی حجابی را درجایگاهی بالاترازجنایت پیشگی، دروغ وفریبکاری وغارت سرمایه های ملی قرارمی دهد.


باگذشت یکی دو روز ازماجرا بسیاری ازفعالین که ماجرا رادرحد یک افتضاح ازنوع پورنوگرافی می دانستند که می تواند بهانه ای جدید برای حمله به دگراندیشان باشد سعی کردند ازکناراین ماجرا با اظهارنظری درموافقت ویا مخالفت بگذرند اما واکنش های جامعه، رژیم وروشنفکران وتداوم آن که موجب به میدان آوردن خیلی ازافراد شده است نشان داد که ماجرا به همین سادگی نیست. نگارنده این امررابعنوان یک پدیده ازنظرساختارشکنی وبه چالش کشیدن فرهنگ جاهلانه درحد بالایی پیش بینی کرده بودم وپیامدهای آنهم که تا هم اکنون وعلیرغم مسائل اساسی کشوردرزمینه اقتصادی وامنیتی ادامه دارد نشان داد که این ارزیابی تا چه حد به واقعیت نزدیک بوده است.


سایت ایران گلوبال بایک نظرسنجی نسبی گزارش داده است که ماجرای گلشیفته ازنظرتوجه افکارعمومی ایرانیان درمکانی بسیاربالاترازبروزجنگ وحمله نظامی به ایران قرارگرفته است. دراین نظرسنجی 57% معتقد بوده اند که این امرحرکتی نمادین نظیرمورد ماجده علیا درمصربوده که برای شکستن تابوهای رایج درجامعه مذهب زده وسنتی خاورمیانه ای بوده است. 27% ازشرکت کنندگان درنظرسنجی کسب شهرت ودرآمد و16% مخالف آن بعنوان روشی برای مبارزه با حجاب اجباری درحوامع خاورمیانه ای ذکرکرده اند.


درحالیکه بسیاری ازاصولگرایان واصلاح طلبان درضدیت یا حمایت ازاین اقدام فوق سخن گفته ومقاله ها نوشته اند اما عمادافروغ علیرغم اعتقاد به تقابل عمل گلشیفته بافرهنگ ملت ایران برخلاف دیگرهمقطاران خود بااکراه ازمصاحبه بدلیل خفقان موجود می گوید:


" به نظر بنده بايد ساعت ها روي اين موضوع كار كرد و حرف زد. اين سوال براي همه ايجاد مي شود كه چرا يك بازيگر با اين توانايي و اين همه سرمايه گذاري به كشوروملت وفرهنگ خود پشت مي كند؟" ونهایتا پيشنهادمی دهدکه يك ميزگرد از اهالی فرهنگ وسينما برگزارشده وبا تفكرشهيد آويني اين مسئله موردبررسی قرارگیرد. بعبارتی ایشان حتی با تفکرات دینی شهید آوینی نیزمهندسی فرهنگ حاکم برکشوروجامعه را طی سه دهه پس ازپیروزی انقلاب درمسیری (افراطی و ارتجاعی) می بیند که خروجی نهایی آن برهنگی است ونمی توان به برخوردهای شعاری اکتفاء کرد بلکه باید ساعتها روی این موضوع آنهم درسطح کارشناسان وقت گذاشت.


سایت رجاء نیوزمتعلق به سپاه پاسداران دریک ویدئوی 15 دقیقه ای که دربالا ملاخظه می کنید با کارگردانی سلحشورکه باپاک کردن صورت مساله معتقد است صنعت سینما دراختیارسه گروه ساواکی ها، توده ایها،فراماسونرها می باشدواز اینگونه برهنگی هادرسینمای ایران اصلا متعجب نیست درهمان روزاول انتشارعکس گلشیفته واکنش نشان داده است. فردی بنام جوادحسینی سعی می کند تاباتماس با بازیگران زن !! ونه کارشناسان امورفرهنگی تماس گرفته وازجوابیه آنها برای رسیدن به اهداف پلیدخود سوء استفاده کند که باهوشیاری ذاتی که درزنان ایرانی است سرش به سنگ می خورد وتنهافردی حاضربه پاسخ به وی می شود کسی نیست جزفاطمه معتمدآریا که فیلم جدید وی بدلیل ایفای نقش یک زن بسیجی وفاطمه کماندوباسبیل ممنوع شده است.خانم معتمد آریا نظیردیگرزنان باهوش ایرانی پاسخ به سوال مصاحبه گررادریک دقیقه تبدیل به یک افشاگری زیبا برعلیه حاکمیت می کند وبااینکارخود اوج حماقت کودتاچیان حوزه فرهنگ رابه نمایش می گذارد.


خانم معتمدآریا ابتدا درخصوص بدبودن حال خود ازدست امثال رجاء نیوزطی چندسال گذشته و بدلیل هرزه گویی های آنها می گوید وسپس درخصوص آگاهی خود ازماجرای گلشیفته ابتدا به عدم اطلاع خود به دلیل برخوردارنبودن ازفیلترشکن اشاره می کند که هم اشاره به فیلترینگ درایران است وهم دسترسی کودتاچیان به سایتهای ممنوعه وسپس باطنزگزنده ای ازخوشحالی اهالی سینما ازدست ندادن اصغرفرهادی با مدونا درجریان دریافت جایزه می گوید ونهایتا درخصوص تاثیراین گونه اقدامات درگرفتن آرامش ازسینمای ایران دلیرانه می گوید"حقیقت این است که آرامش سالهاست که ازسینمای ماگرفته شده است" ودرخصوص تلاشهای افراطیون برای سوء استفاده نیزمی گوید اینها روغن وفلفل آنرازیادمی کنند وگرنه چه آرامشی ؟! اگرمخاطبین این ویدئوی چنددقیقه ای حتی هیچ اطلاعی ازسینمای ایران وفرهنگ حاکم برآن نداشته باشند باهمین ویدئو درک خواهند کرد که ایران ازچه هنرمندان باشعوروزیرکی برخورداراست واین افراد تحت چه نظام استالینیستی ازفرهنگ آزادیخواهانه ایرانیان با جان، مال وآبروی خود دفاع می کنند.


نگارنده شخصا به هیچ عنوان انگیزه مادی ازقبیل کسب شهرت یا پول رادراین ماجرانمی بینم دختری که هنوز28 سالش نشده است ودرطی 10 سال 15 فیلم ازوی بابهترین رکوردها بروی صفحه سینما رفته است که آرزوی هرهنرپیشه است نمی تواند ادعا کرد فرصت استفاده ازتوانایی های خود رادرکشورنداشته است مصاحبه 15 دقیقه ای گلشیفته با بی بی سی درسال گذشته " دراینجا" گوشه هایی ازفضای حاکم برافکاروی رانشان می دهد.


یکی دیگرازعوامل ارتجاع درسایت الف متعلق به احمدتوکلی گزارش کاملی درخصوص سابقه گلشیفته ارائه داده وضمن شنیع خواندن اقدام این هنرپیشه به یک واقعیت مسلم اشاره کرده است .وی می گوید:


" بیان این مطالب برای این است که مطمئن شویم حرکت زشت و ناشایست گلشیفته نه از روی نا بخردی و نادانی که کاملا برعکس ، از روی دانائی و با حرفه ای گری تمام شکل گرفته و درکمال صحت عقل وسلامت روان انجام شده و او برای این حرکت زشت اش توجیهات کاملا عقلانی دارد."


علی افشاری ازرهبران سابق انجمن های اسلامی دانشگاههای کشورباگرایش مذهبی ومخالف برهنگی درمقابل اصلاح طلبانی که اقدام گلشیفته راساختارشکنی، کمک به رشد وتثبیت تفکرات افراطی امثال سلحشورها ومخالف عرف وهنجارهای دینی وملی ایران می دانند از آنها می خواهد بدلیل عدم ارتباط اقدام فردی وهنری این هنرپیشه با مباحث سیاسی وعرصه عمومی شتابزده موضعگیری نکرده وپیامدهای منفی واکنش نسبت به این مساله رادرنظربگیرند وی نهایتا می گوید:


" باید فردیت افراد را به رسمیت بشناسد وبا طرح مفهوم مبهم مصلحت، آزادی‌های فردی وبیان و بروز را محدود نکند. در فضای جامعه آزاد هویت‌های فرهنگی متفاوت به طلب نیزدرحالیکه مدعی است دغدغه گلشیفته برای برخی دردفاع تمام قد ازوی درمیانه منازعه دموکراسی خواهان واقتدارگرایان نباید مسائل اساسی جنبش ازجمله زندانیان آزاده وحق جوی زندانی رابالاخص درآستانه انتخابات تحت الشعاع قراردهد امامی گوید:


" ماجرای گلشيفته فراهانی، بخش بسيارکوچکی ازتغييرات اجتماعی درايران را «عريان» کرده است. اما بايد تاکيد کرد که اين، تنها گوشه‌ای ازتغييرات است، بخش بسيارکوچکی از آن. مطالبات شهروندان اما تماميت حقوق اساسی و مدنی آنان را شامل می شود. خواسته‌هايی که بخش‌هايی از آن، حتی در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاکيد قرارگرفته، اما حاکميت اقتدارگرا هيچ اعتنايی به آن نمی کند. مطالباتی که با باتوم و زندان و حتی گلوله، پاسخ می‌گيرد."






Comments