سوانح هوایی، ناشی ازسوء مدیریت یا تحریم –بخش اول


درنوشته امروزمی خواهم رازی رابرای مخاطبین خود فاش کنم که شاید تابحال کسی آنرابازگو نکرده باشد البته این راز و رمزگشایی شامل دوقسمت است بخش اول افشای نقش سوء مدیریت درصنعت هوانوردی است وبخش دوم مربوط به پروژه ای امنیتی – سیاسی است که رژیم دنبال می کند

همگان می دانند که رژیم جمهوری اسلامی باهرسانحه هوایی همواره چندین عامل رابعنوان پارامترهای اصلی بروزحادثه معرفی می کند ازخرابی هوا گرفته تااشتباه خلبان کشته شده ونهایتا زدن به صحرای کربلای تحریم های ناوگان قدیمی بویینگ کشورتوسط شیطان بزرگ آمریکا

درمورد اخیرتحریم فروش هواپیماهای بویینگ وقطعات یدکی آن ویا هواپیماهای اروپایی که درصدمعینی ازاجزاء آن ازسازندگان آمریکایی تشکیل شده باشد ازسال 1996 درپایان دوره نخست ریاست جمهوری بیل کلینتون دردستورکاردولت این کشورقرارگرفت والبته درتمام این مدت نیزدلالان سودجو یا تاجرانی باملتیهای مختلف بودند که باثبت شرکت درخارج ازایران اقدام به خرید هواپیما بنام خودکرده وسپس تحت عنوان "اجاره" یا "اجاره به شرط تملیک" عملا این هواپیماها وقطعات یدکی مربوطه دراختیارصنایع هوایی ایران قرارمی گرفت یک نمونه آشکارآن مجازات شرکت "بالی " مربوط به برادران علاقبندان بوده که با تبانی با مقامات دولت ایران وگرفتن قراردادهای واردات وصادرات اقدام به دادن چنین سرویس هایی به رژیم می کردند.

حادثه 11 سپتامبر2001 واستفاده تروریستهای  متعلق به القاعده ازهواپیماهای مسافربری ربوده شده درآسمان کشورآمریکا بعنوان موشک های هدایت شده توسط عناصرانسانی انگیزه ای برای افراطیون حاکم برایران گردید تابه هرطریق ممکن این تحریم شکسته شده وپای خطوط هوایی ایران به فضای آمریکا بازبشود بهمین دلیل پس ازبه قدرت رسیدن احمدی نژاد درسال 2005 وی بشدت طرح برقراری مجدد پروازهای ایران ایررابه برخی ازشهرهای آمریکا ازجمله نیویورک ولیس آنجلس تحت عنوان نیازشهروندان ایرانی رادنبال می کند بطوریکه حتی باعث بهت وحیرت هوادارانی می شود که وی باشعارتمایل خاتمی واصلاح طلبان به برقراری رابطه باآمریکا آنها رافریفته خودکرده بود.

پس ازآن درمرحله بعد رهبری ازخاتمی که فردی به ظاهرمصلح ودارای وجه درمیان رهبران غربی می باشد می خواهد که درجریان دیدارخود با مقامات پیشین دولت آمریکا یا شخصیبتهای مطرح درآن کشوراین امررابا بهانه مرگ شهروندان عادی ایرانی درسقوط هواپیماهای مسافربری ساخت آمریکا به عنوان یک امربشردوستانه تقاضا نماید وخاتمی درسفرسال 2006 خودبه آمریکا به جد به این امرمی پردازد.

این خط امنیتی – سیاسی تاکنون همواره بعنوان یک خط مشی  ثابت ازسوی رژیم ایران پیگیری وهرباربا ادعای وابستگی ناوگان بویینگ ایران به آمریکا چون چماقی برسرتحریم آمریکا فرود آمده است اما نگاهی به سوانح هوایی ومقایسه آن با تلفات سوانح وحوادث زمینی ودریایی ازیکسو وسپس مقایسه سوانح هوایی درسه دوره قبل ازانقلاب اسلامی تاپیروزی آن وسپس ازسال 57 تا برقراری تحریم آمریکا وسپس ازآغازعملی تحریم ها تاکنون نشان می دهد که این ادعا که تحریم آمریکا وناوگان بویینگ عامل موثری درحوادث هوایی ومرگ مسافران خطوط هوایی ایران می باشد ادعای کاملا دروغ بوده وسوء مدیریت وبکارگیری مدیران سیاسی واطلاعاتی درراس این شرکتهای حاکمیتی که به نوبه خودزمینه بکارگیری عناصری سرسپرده وغیرمتخصص رادررده های میانی این شرکتها فراهم آورده است عامل اصلی سوانح هوایی می باشد. مهمترین مدرک ومستند موجود دراین امراولا آمارهای رسمی اعلام شده ازسوی نهادهای حاکمیتی رژیم می باشد وثانیا اینکه بیشترین تلفات سوانح فوق درهواپیماهای روسی واروپایی رخ داده است تاهواپیماهای بویینگ آمریکا وسوم اینکه بیشترین تلفات مربوط به بخش های تحت کنترل نهادها وعوامل حکومتی بالاخص نیروی هوایی سپاه پاسداران می باشد.

جدول زیرکه مربوط به کلیه سوانح هوایی ایران اززمان تاسیس درسال 1327 تاکنون (نزدیک به 85 سال) می باشد تصویرواضحی ازفریبکاری رژیم رابه نمایش می گذرد.

همانطوریکه ملاحظه می شود نگارنده هواپیماهای آمریکایی بویینگ رابارنگ قرمز، انواع هواپیماهای اروپایی رابارنگ سبز و هواپیماهای ساخت روسیه رابارنگ آبی نشان داده ام وپس ازآن نیزباگذاشتن لینک اصلی وب سایت پایگاه اطلاعاتی صنعت هواپیمایی کشوربعنوان منبع رسمی  به مخاطبین خود رفرنس واطمینان داده ام که این آماروارقام کوچکترین خدشه ای رابدلیل تعلق آن به مواضع رسمی دولت برنمی تابد.

بارجوع به جدول زیروپایگاه اطلاعاتی فوق الذکر که امکان دسترسی به جزئیات تک تک سوانح هوایی رافراهم می آورد مشخص می شود که هواپیماهای بویینگ ساخت آمریکا:

 اولا کمترین سانحه وتلفات رانسبت به مواردمشابه اروپایی وروسی داشته اند

ثانیا: تنهاحادثه مهم وقابل ذکرکه پس ازاعمال تحریم های آمریکا علیه ناوگان هوایی می تواند ادعا شود سقوط بویینگ 727 با 106 سرنشین درنزدیکی ارومیه درحدودیکسال ونیم قبل بوده که براساس نظرکلیه مقامات رسمی کشورووزارت راه وترابری ناشی ازوضعیت هوا ودرحین فرود اضطراری (ونه سقوط) بدلیل تغییرات جوی وعدم دیدخلبان بوده که به همین دلیل حدود 40 سرنشین آن زنده مانده اند. حادثه سال 1358 وبرخورد هواپیمای مشابه باکوههای لشکرک تهران ک به مرگ 128 تن ازهموطنانمان انجامید نیزدقیقا برهمین اساس یعنی برف وبوران شدید ووجودمه غلیط گزارش شده بود که البته باتوجه به جدید بودن هواپیما،  دسترسی آسان به قطعات یدکی وتعمیرات وکادرقدیمی ومجرب تربیت شده دردوران قبل ازانقلاب محلی ازاعراب دربحث تحریم ها ندارد.

ثالثا: بیشترین تلفات سوانح هوایی مربوط به هواپیماهای روسی بوده که دردوران ماه عسل دولت روسیه با رژیم ایران یعنی دوران پس ازجنگ 8 ساله ایران وعراق آغازوتاهم اکنون ادامه دارد وجالب است بدانید پس ازروسیه مقام دوم درسوانح هوایی کشورمان نیزمتعلق به هواپیماهای اروپایی می باشد ونه آمریکایی(البته دراین آمارسوانح مربوط به هواپیماهای نظامی اعم ازجنگنده یا پشتیبانی منظورنگردیده است)

لذا می بیند که داستان ارتباط سوانح هوایی باتحریم های آمریکا یک دروغ سازماندهی بیش نبوده که بدلیل تکرارآن ازسوی عوامل دولتی ازیک سو وعدم بررسی تخصصی ازسوی دیگرازسوی مخالفان ودولت آمریکا ملکه اذهان عمومی گردیده وبه تبع آن نویسندگان مختلفی تتبع وتحقیق طوطی واراقدام به انعکاس آن می کنند البته دولت ایران که ازصبح تاشام شعار" مرگ برآمریکا" سرمی دهد همچنان می تواند ادعا کند که خودداری آمریکا ازفروش هواپیماهای بویینگ به ایران باعث رویکرد دولتمردان ایران به سایرکشورها گردیده است که دراین صورت باید گفت این حق هرکشوری است که ازصدورکالاهای ساخته شده خود بدلیل تکنیکی، سیاسی یا اقتصادی خودداری نماید ضمن آنکه باتوجه به سوء مدیریت آشکاردربخش صنایع هوایی که اکنون بااستقرارمدیران اطلاعاتی وامنیتی حتی تمایل بخش حریص خصوصی ووابسته به رهبران کشوررا نیزبرای خرید سهام این شرکتها برنمی انگیزاند امری است که با صدورمجوزفروش هواپیمای بویینگ قابل حل است اگرچنین بود که صرفا تکنولوژی بعنوان پوشش سوء مدیریت قرارگیرد نباید شاهد سوانح مشابه درسایربخشها باشیم چه هم اروپایی ها وهم روس ها هم درصنایع هواوفضا دستکمی ازآمریکا نداشته وندارند که نمونه های آنرابه کرات مشاهده می کنیم آیا درسوانح زمینی که شاهد رشد ورژه بی سابقه ماشین های لوکس ساخت خارج با بالاترین تکنولوژی درمقایسه با پیکان وپراید ساخت بوده ایم چنین سوء مدیریتی باعث مرگ 800 هزارتن ازهموطنان ما درجاده های ایران نشده است؟

آیا گروهها وفعالین سیاسی که تحریم های هوایی آمریکا رابهانه نادیده گرفتن عامل اصلی مرگ هزاران ایرانی قرارداده اند دراین جنایات سهیم نیستند؟  آیا موضعگیریهای جاهلانه این افراد بعنوان جزیی ازعملیات فریبکارانه وجنگ روانی رژیم  نمی باشد؟  آیا رسانه ای که برتلفات 1700 نفره کل سوانح هوایی کشورطی سی سال گذشته که ربطی به هواپیماهای بویینگ نیزندارد مرثیه خوانی کرده ودولت آمریکا رامقصرجلوه می دهد برمرگ 1700 شهروند ایرانی که تنها درمردادماه 88 درجاده های ایران جان سپردند نیزبه  همین سبک وسیاق قضاوت می کند؟

دربخش بعدی جزئیات بیشتری ازطرح فریبکارانه رژیم رابرای دوستان خود توضیح خواهم  داد
ادامه دارد
تاریخ سانحه
نوع هواپیما
کاربر هواپیما
تعداد تلفات
اطلاعات بیشتر
1390/07/26
Boeing 727-200
ایران ایر
0
1390/06/12
Airbus A300-600
ماهان ایر
0
1389/12/05
Diamond D-40
آموزشگاه خلبانی بوتیا
0
1389/10/19
Boeing 727-200
ایران ایر
79
1389/06/04
Fokker 100
هواپیمایی آسمان
0
1388/11/04
Tupolev TU-154M
هواپیمایی تابان
0
1388/08/27
Fokker 100
ایران ایر
0
1388/06/31
Ilyushin II-76MD
نیروی هوایی
7
1388/05/12
Boeing 707-3J9C
هواپیمایی ساها
0
1388/05/02
Ilyushin II-62M
هواپیمایی آریا
16
1388/04/24
Tupolev TU-154M
هواپیمایی کاسپین
168
1388/02/18
Tupolev 154M
ایران ایرتور
0
1387/11/27
Iran-140-100
هسا
5
1387/10/30
Fokker 100
ایران ایر
0
1386/10/12
Fokker 100
ایران ایر
0
1386/07/19
            Pelican
پرآور پارس
1
1385/09/06
Antonov 74T-200
نیروی هوایی سپاه
37
1385/06/10
Tupolev 154M
ایران ایرتور
28
1384/10/19
Dassault Falcon 20
نیروی هوایی سپاه
11
1384/09/15
C-130 Hercules
نیروی هوایی
94+12
1384/05/21
HESA Iran-140
هواپیمایی سفیران
0
1384/01/31
Boeing 707-3J9C
هواپیمایی ساها
3
1383/12/17
Airbus A310-304ET
هواپیمایی ماهان
0
1382/11/21
Fokker 50
کیش ایر
43
1382/04/04
Lockheed C-130 Hercules
نیروی هوایی
7
1381/11/30
Ilyushin 76MD
نیروی هوایی سپاه
275
1380/12/05
Ilyushin 76
نیروی هوایی سپاه
0
1380/12/01
Tupolev 154M
کیش ایر
0
1380/11/23
Tupolev 154M
ایران ایرتور
119
1380/02/27
Yakovlev 40
فراز قشم
30
1379/08/23
Yakovlev 40
آریاتور قشم
0
1379/07/03
Fokker 100
ایران ایر
0
1379/04/28
Fokker F-28-4000
هواپیمایی آسمان
0
1378/11/13
Airbus A300B2-203
ایران ایر
0
1378/11/13
Lockheed C-130E Hercules
نیروی هوایی
8
1378/08/04
نامشخص
ایران ایر
0
1376/01/25
Fokker 100
ایران ایر
0
1376/07/14
نامشخص
ایران ایر
0
1375/12/23
Lockheed C-130 Hercules
نیروی هوایی
86
1375/12/13
Falcon 20
هوانیروز
4
1375/03/20
Boeing 727-286
ایران ایر
4
1375/01/07
Tupolev 154M
ایران ایرتور
0
1373/10/15
Lockheed Jetstar 8
نیروی هوایی
12
1373/07/20
Fokker F-28 -1000
هواپیمایی آسمان
66
1372/12/26
Lockheed C-130H Hercules
نیروی هوایی
32
1371/11/19
Tupolev 154M
ایران ایر تور
131
1371/02/06
Fokker F-27 - 400M
شرکت نفت
39
1369/07/12
Fokker F-27 - 600
هواپیمایی آسمان
0
1368/11/06
Boeing 727
ایران ایر
4
1367/07/30
Boeing 747
ایران ایر
0
1367/04/12
Airbus A300B2-203
ایران ایر
290
1366/10/15
نامشخص
ایران ایر
نامشخص
1366/02/15
نامشخص
ایران ایر
نامشخص
1365/08/11
Lockheed C-130 Hercules
نیروی هوایی
98
1365/07/23
Boeing 737-286
ایران ایر
3
1364/12/01
Fokker F-27- 600
شرکت نفت
0
1364/10/02
نامشخص
ایران ایر
1
1364/08/11
Boeing 707
ایران ایر
0
1364/05/14
Boeing 727
ایران ایر
1
1363/06/21
Airbus A300B2-203
ایران ایر
0
1363/06/18
Boeing 727
ایران ایر
0
1363/06/23
Airbus A300B2-203
ایران ایر
0
1363/05/16
Airbus A300
ایران ایر
0
1363/04/05
Boeing 727
ایران ایر
0
1363-1364
Lockheed P-3F Orion
نیروی هوایی
نامشخص
1362/04/15
Boeing 747
ایران ایر
0
1361/12/26
Pilatus BN-2A-3
پارس ایر
0
1361/10/17
Boeing 727-86
ایران ایر
0
1361/08/12
Pilatus BN-2A-21
پارس ایر
1
1360/07/07
Lockheed C-130H Hercules
نیروی هوایی
80
1358/11/01
Boeing 727-86
ایران ایر
128
1358/03/29
Lockheed C-130H Hercules
نیروی هوایی
5
1357/06/28
Lockheed C-130H Hercules
نیروی هوایی
9
1356/12/06
Fairchild FH-227D
ایر سرویس
0
1356/08/01
C-47-DL
Uniran
3
1355/09/30
Lockheed C-130H Hercules
نیروی هوایی
9
1355/02/19
Boeing 747-131F
نیروی هوایی
17
1353/08/30
Falcon 20E
ایر تاکسی
2
1353/07/08
Fokker F-27 Friendship 400M
نیروی هوایی
نامشخص
1352/12/09
Lockheed C-130E Hercules
نیروی هوایی
10
1352/06/03
Fokker F-27 Friendship 600
نیروی هوایی
5
1351/05/20
Pilatus-Britten BN-2A-6
پارس ایر
0
1350/03/23
C-47A-60-DL
ایر تاکسی
0
1349/07/18
Boeing 727
ایران ایر
0
1349/03/31
Boeing 727
ایران ایر
0
1349/01/24
C-47B-20-DK
ایر تاکسی
0
1348/01/18
Lockheed C-130E Hercules
نیروی هوایی
نامشخص
1346/01/29
Lockheed C-130E Hercules
نیروی هوایی
23
1345/12/26
C-47A-70-DL
ایران ایر
11
1343/11/26
Vickers 782D Viscount
ایرانیان ایرلاینز
0
1343/02/14
R4D-4 (DC-3)
ایران ایر
نامشخص
1341/07/18
Fokker F-27- 200
دولت ایران
4
1341/12/01
C-47A-25-DK
ایران ایر
نامشخص
1340/10/12
C-47-DL
ایران ایر
0
1340/05/13
Douglas DC-4
ایران ایر
0
1338/04/24
Avro 685 York C.1
پرشین ایرسرویس
نامشخص
1338/02/05
C-47A-20-DL
ایران ایر
0
1335/06/27
Avro 685 York C.1
پرشین ایرسرویس
نامشخص
1334/06/23
Avro 685 York C.1
پرشین ایرسرویس
0
1332/04/09
C-47A-20-DK
ایران ایر
0
1331/10/05
C-47A-35-DL
ایران ایر
27
1329/09/10
C-47A-25-DK
ایران ایر
8
1329/06/23
C-47A-30-DL
ایران ایر
8
1327/10/06
C-47B-20-DK
ایرانیان ایرلاینز
0

Comments